DİL VE KONUŞMA ALTERNATİF İLETİŞİM
BECERİLERİ MODÜLÜ
|
1. Sesin yönünü bulur.
|
1.
Görme alanı dışında verilen sesin geldiği yöne başını çevirir.
2. Görme alanı dışında verilen sesin geldiği yönü işaret eder. 3. Gözü kapalı iken verilen tek sesi yürüyerek takip eder. |
2.
Sesin kaynağını bulur.
|
1.
Sesin kaynağına doğru yönelir.
2. Sesin kaynağını gösterir. |
3.
Adı söylendiğinde bakar.
|
1-ismi
söylendiğinde söyleyen kişiye yardımla bakar
2-ismi
söylendiğinde söyleyen kişiye öğretmen kontrolünde bakar
3-ismi
söylendiğinde söyleyen yardımla kişiye bağımsız bakar
|
4.
Konuşana dikkatini yönelttiğini jest, mimik ve hareketlerle gösterir.
|
1. Adı
söylendiğinde bakar.
2. Karşısındaki kişi ile bir süre göz kontağı kurar. 3. Kendisiyle konuşan kişinin gözlerini ve ağzını izleyerek yüzüne bakar. |
5.
Farklı resimler arasından ismi söylenen nesneyi gösterir.
|
1. İki resim
arasında adı söylenen resmi gösterir/ söyler.
2. Dört veya daha fazla resim arasında adı söylenen resmi gösterir/söyler. 3. Karışık olarak verilen resimli kartlardaki nesneleri gösterir/söyler. |
6.
Resim üstünde istenen nesneyi gösterir.
|
1. Gösterilen
nesnenin adını söyler.
2. Adı söylenen nesneyi gösterir. 3. Resimli karttaki nesneyi gösterir/söyler.
4.
Karışık olarak verilen resimli kartlardaki nesneleri gösterir/söyler.
|
7.
Tek basamaklı basit sözel yönergeleri yerine getirir.
|
1. Tek
sözcüklü komutları yardımla yerine getirir. (gel, git, al, ver vb.)
2. Tek
sözcüklü komutları öğretmen kontrolünde yerine getirir.
3. Tek
sözcüklü komutları bağımsız yerine getirir
|
8.
İki ve üç basamaklı sözel yönergeleri yerine getirir.
|
1. İki
ve üç eylemli komutları yardımla yerine getirir. (kalemi al gel, çöpü al at
vb.)
2. İki ve üç eylemli komutları öğretmen kontrolünde yerine getirir. 3. İki ve üç eylemli komutları bağımsız olarak yerine getirir. |
9.
Sözel olmayan yönergeleri yerine getirir.
|
1.
Kendisine dokunulmasına izin verir.
2. Başının okşanmasına izin verir. 3. Elinin tutulmasına izin verir. 4. İstendiğinde başkasının elini tutar 5. El ele tutuşularak oynanan oyunları oynar. |
10. Nesnelerle yapılan büyük kas
davranışlarını taklit eder.
|
1.Nesnelerle
yapılan büyük kas davranışlarını yardımla taklit eder.
2.Nesnelerle
yapılan büyük kas davranışlarını eğitimci kontrolünde taklit eder.
3.Nesnelerle
yapılan büyük kas davranışlarını bağımsız taklit eder.
|
11. Nesne kullanılmaksızın
gerçekleştirilen büyük kas davranışlarını taklit eder.
|
1.Nesne
kullanılmaksızın gerçekleştirilen büyük kas davranışlarını yardımla taklit
eder.
2.Nesne
kullanılmaksızın gerçekleştirilen büyük kas davranışlarını eğitimci
kontrolünde taklit eder.
3.Nesne
kullanılmaksızın gerçekleştirilen büyük kas davranışlarını bağımsız taklit
eder
|
12. Küçük kaslarla gerçekleştirilen
davranışları taklit eder.
|
1.
Küçük kaslarla gerçekleştirilen davranışları yardımla taklit eder
2.
Küçük kaslarla gerçekleştirilen davranışları eğitimci kontrolünde taklit eder
3.
Küçük kaslarla gerçekleştirilen davranışları bağımsız taklit eder
|
13. Yüz hareketlerini taklit eder.
|
1.
Gösterildiğinde dudaklarını birbirine sürter.
2. Gösterildiğinde dudaklarını büzer. 3. Gösterildiğinde öpme hareketi yapar. 4. Gösterildiğinde dilini dudağının üzerinde hareket ettirir. 5. Gösterildiğinde parmakla dudağında "sus" işaretini yapar. 6. Gösterildiğinde kaşlarını çatar. 7. Gösterildiğinde gülme hareketini yapar. |
14. Motor hareketlerde sıra alır.
|
1.
Karşısındaki elini uzattığında ona uygun elini uzatır.
2. Karşısındakinin elini tutar. 3. Karşısındaki ile tokalaşma hareketini yapar. 4. Karşısındakine elini uzatır. 5. Karşısındakinin elini tutar. 6. Karşısındaki ile tokalaşma hareketini yapar. 7. Karşısındaki ile selâmlaşmak için tokalaşma hareketini yapar. 8. Bir elini baş hizasında tutarak sağa sola sallar. 9. Vedalaşırken elini sallar. |
15. Oyun zamanında sıra alır.
|
1. Tek
kişilik basit bir oyunu (3-5 dk) izler.
2. Tek kişilik basit bir oyun ile ilgili sorulara cevap verir. 3. Tek kişilik basit bir oyunu anlatır. 4. Tek kişilik basit bir oyunda yardımla sıra alma davranışı gösterir 5. Tek kişilik basit bir oyunda bağımsız sıra alma davranışı gösterir. |
16. Kendi sesini kullanarak sıra alır.
|
1.Öğretmenle
karşılıklı konuşurken sıra alır
2.Anne
ve baba ile karşılıklı konuşmada sıra alır
3.Grup
içinde karşılıklı konuşmalarda sıra alır
|
17. Kurallı oyunları sürdürebilmek için
sıra alır.
|
1. İki
kişilik kurallı basit bir oyunu (3-5 dk) izler.
2. İki kişilik kurallı basit bir oyun ile ilgili sorulara cevap verir. 3. İki kişilik kurallı basit bir oyunu anlatır. 4. İki kişilik kurallı basit bir oyunda yardımla sıra alma davranışı gösterir 5. İki kişilik kurallı basit bir oyunda bağımsız sıra alma davranışı gösterir |
18. Tek heceli sözcükleri taklit eder.
|
1.Sesli
harf ile başlayan iki harfli heceleri
ayırt eder(ab, al,el,et, gibi)
2.Sessiz
harf ile başlayan iki harfli
heceleri ayırt eder(ba,be,ta,kı
gibi)
3.Üç
harfli heceleri ayırt eder(baş,kuş,kış,tel,mel,tır gibi)
4.Dört harfli heceleri ayırt eder(kırt,çırp,kurt gibi)
|
19. İki ve daha fazla heceden oluşan
sözcükleri taklit eder.
|
1.Algıladığı
sesin ritmine göre hareket eder.
2.Algıladığı sese göre
ritim tutar.
3.Algıladığı
sesi harekete dönüştürür(kapıya bakma,harekete bakma
gibi).
|
20. Jest ve işaretlere dayalı olarak
gereksinimlerini ifade eder.
|
1.
Gösterildiğinde, sevinç, üzüntü, kızgınlık, ağlama vb. temel duyguları
belirten yüz ifadelerini taklit eder.
2. Sevinç, üzüntü, kızgınlık, ağlama vb. temel duyguları belirten yüz ifadelerini resimli kartlardan gösterir/söyler. 3. İstendiğinde sevinç, üzüntü, kızgınlık, ağlama vb. temel duyguları belirten yüz hareketlerini yapar. |
21. İsim bildiren sözcükler kullanır.
|
1.
Nesneyi/kişiyi tek sözcükle adlandırır.
|
22. Olumsuzluk bildiren sözcükler
kullanır.
|
1.
Olumsuzluk belirten durumu tek sözcükle söyler
|
23. Eylem bildiren sözcükler kullanır.
|
1.
Yapılan eylemi tek sözcükle söyler
|
24. Tekrar bildiren sözcükler kullanır.
|
1.
Tekrar bildiren üç veya daha fazla sözcüklü tümce söyler.
|
25. Yer bildiren sözcükler kullanır.
|
1.
Nesnenin/kişinin yerini tek sözcükle söyler.
|
26. Tek sözcük kullanarak gereksinimlerini
ifade eder.
|
1.
İsteğini tek sözcükle söyler.
|
27. İletişim başlatır.
|
1.
Karşısındakine anlamlı sorular sorar.
2. Karşısındaki ile 3-5 dk. sohbet eder. 3. Ünite ve günlük hayatı ile ilgili konular üzerinde 3-5 dk konuşu |
28. İletişim sürdürür.
|
1.
Karşısında konuşan kişiyi dinler.
2. Kendisine yöneltilen "evet" veya "hayır" cevaplı sorulara cevap verir. 3. Kendisine yöneltilen sorulara basit cümleler kurarak cevap verir. 4. Karşısındakine anlamlı sorular sorar. 5. Karşısındaki ile 3-5 dk. sohbet eder. 6. Ünite ve günlük hayatı ile ilgili konular üzerinde 3-5 dk konuşur. |
29. İki sözcüklü cümlecikler kullanarak
gereksinimlerini ifade eder.
|
1.İki
sözcüklü cümle kullanarak fiziksel ihtiyaçlarını ifade eder
2.İki
sözcüklü cümle kullanarak rahatsızlığını ifade eder
3.İki sözcüklü
cümle kurarak diğer isteklerini ifade eder
|
30. Üç ve daha fazla sözcük içeren
cümleler kullanarak gereksinimlerini ifade eder.
|
1.Üç
ve daha fazla sözcük içeren cümleler kullanarak fiziksel ihtiyaçlarını ifade
eder
2.Üç
ve daha fazla sözcük içeren cümleler kullanarak rahatsızlığını ifade eder
3.Üç
ve daha fazla sözcük içeren cümleler kullanarak diğer isteklerini ifade eder
|
31. Gördüğü ve yaşadığı olaylarla ilgili
bilgi verir.
|
1.
Sınıfta dramatize edilen basit bir olayı izler.
2. İzlediği olayla ilgili sorulara cevap verir. 3. İzlediği olayı başından sonuna kadar anlatır. 4. Sorulduğunda gördüğü, yaşadığı olay, oyun, film vb.'yi sorularla anlatır. 5. Sorulduğunda gördüğü, yaşadığı olay, oyun, film vb.'yi başından sonuna kadar anlatır. |
32. Bilgi ister.
|
1.
İsteğini üç veya daha fazla sözcüklü tümceyle söyler.
2. Üç veya daha fazla sözcüklü soru tümcesi söyler. 3. Şimdiki zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü tümce söyler. 4. Gelecek zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü tümce söyler. 5. Geçmiş zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü tümce söyler. |
33. Nesneleri reddeder.
|
1.
İstemediği bir içecek, yiyecek veya nesne verildiğinde başını arkaya ya da
sağa-sola sallayarak reddettiğini gösterir.
2.
İstemediği bir içecek, yiyecek veya nesne verildiğinde başını arkaya ya da
sağa-sola sallayarak "hayır" der.
3.
İstemediği nesne ile karşılaştığında reddettiğini belirtmek için
"hayır" sözcüğünü kullanır.
|
34. Hizmeti reddeder.
|
1.
"Evet" veya "hayır" ile yanıtlanabilen sorulara cevap
verir.
2. ‘’Hayır" sözcüklerini yerinde kullanır.
3.
İşaret dili (baş-el-mimik vb) hayır yanıtını verir
|
35. Bilgiyi reddeder.
|
1.
bilgi sunulduğun da "hayır"
ile yanıtlanabilen sorulara cevap verir.
2. ‘’Hayır" sözcüklerini yerinde kullanır.
3.
İşaret dili (baş-el-mimik vb) hayır yanıtını verir
|
36. Görsellerle desteklenen olayları
anlatır.
|
1.
Birden fazla olay anlatan resim kartındaki nesneleri gösterir/söyler.
2. Birden fazla olay anlatan resim kartındaki kişileri gösterir/söyler. 3. Birden fazla olay anlatan resim kartındaki olayları sorular yardımıyla anlatır. 4. Birden fazla olay anlatan resim kartındaki olayları tek tek anlatır. 5. Birden fazla olay anlatan resim kartındaki kompozisyonu anlatır. |
37. Bedenine ait özellikleri belirtir.
|
1.
Kendisini gösterir/söyler.
2. Kendisini iki kişi arasından (aynada, resimde) gösterir. 3. Kendisine ait belli başlı fiziksel özellikleri (saç rengi, cinsiyet vb.) söyler. |
38. Bir gününü basit ifadelerle anlatır.
|
1.
Sabah kalktıktan sonra yaptıklarını söyler.
2. Okula gelirken yaptıklarını söyler. 3. Okulda yaptıklarını söyler. 4. Evde yatıncaya kadar yaptıklarını söyler. 5. Hafta sonunda yaptıklarını söyler. |
39. Sahiplik bildiren sözcükleri cümle
içinde kullanır.
|
1.
Kendisini göstererek "ben" der.
2. Kendisi ile ilgili konularda "ben" sözcüğünü kullanır. 3. Karşısındakini göstererek "sen" der. 4. Karşısındaki ile ilgili konularda "sen" sözcüğünün kullanır. 5. Karşısındakine başkasını göstererek "o" der. 6. Karşısındakine başkasından söz ederken "o" sözcüğünü kullanır. 7. "Ben, sen, o" sözcüklerini yerinde kullanır. |
40. Sözcük türlerini kullanır.
|
1.Cümle
içinde isim bildiren sözcük türünü kullanır.
2.Cümle
içinde sıfat bildiren sözcük türünü kullanır
3.Cümle
içinde zamir bildiren sözcük türünü kullanır
4.Cümle
içinde zarf bildiren sözcük türünü kullanır
5.Cümle
içinde edat bildiren sözcük türünü kullanır
6.Cümle
içinde bağlaç bildiren sözcük türünü kullanır
7.Cümle
içinde ünlem bildiren sözcük türünü kullanır
8.Cümle
içinde eylem bildiren sözcük türünü kullanır
|
41. Çoğul eklerini cümle içinde kullanır.
|
1.’’ler’’
ekini cümle içinde kullanır
2.’’lar’’ekini
cümle içinde kullanır
|
42. Basit bir olayı başından sonuna kadar
izler.
|
1.
Masal, öykü vb. okuyan kişiyi görebilecek şekilde oturur.
2. Okunan masalın, öykünün okunması bitene kadar dinler. 3. Dinlediğini jest, mimik ve hareketlerle gösterir. 4. Konuşmacıyı sessizce dinler. 5. Film, tiyatro vb. gösterileri izler. |
43. Dinlediği öyküyü anlatır.
|
1.
İçinde en az 10 olay örgüsü bulunan öyküyü dinlediğini jest ve mimiklerle
belli eder.
2. İçinde en az 10 olay örgüsü bulunan öykü ile ilgili sorulara cevap verir. 3. İçinde en az 10 olay örgüsü bulunan öykünün 5 olay örgüsünü anlatır. 4. İçinde en az 10 olay örgüsü bulunan öykünün tamamını anlatır. |
44. Dinlediği eksik cümleyi tamamlar.
|
1.
Eksik bırakılan Şimdiki zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü cümleyi
tamamlar.
2. Eksik bırakılan Gelecek zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü cümleyi tamamlar. 3. Eksik bırakılan Geçmiş zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü cümleyi tamamlar. |
45. Yarım bırakılan öykünün sonucunu
tahmin eder.
|
1.
Anlatılan veya okunan öyküyü dinler.
2. Anlatılan veya okunan öykünün sonucunu söyler. 3. Yarısı anlatılan veya okunan benzer bir öykünün sonucu hakkında tahmin yürütür. |
46. Grup içi oyunlarda rol alır.
|
1.
Bir- iki dakika grup oyun etkinliklerini izler.
2. Üç- beş dakika grup oyun etkinliklerini izler. 3. Bir- iki dakika iki kişiden oluşan grup oyun etkinliğine istendik şekilde katılır. 4. Üç- beş dakika iki kişiden oluşan grup oyun etkinliğine istendik şekilde katılır. 5. Bir-iki dakika ikiden fazla kişiden oluşan grup oyun etkinliğine istendik şekilde katılır. 6. Üç-beş dakika ikiden fazla kişiden oluşan grup oyun etkinliğine istendik şekilde katılır. 7. İstenen süre kadar grup oyun etkinliklerine istendik şekilde katılır. |
47. Bir konu hakkında istenen süre kadar
konuşur.
|
1.
Öyküyü resimlerine bakarak istenilen süre kadar anlatır.
2. İzlediği oyunu/filmi istenilen süre kadar anlatır. 3. Başından geçen bir istenilen süre kadar olayı anlatır. 4. Dinlediği öyküyü/masalı istenilen süre kadar anlatır. |
48. Dinlediği öyküyü canlandırır.
|
1. Tek
kişilik öyküyü baştan sona kadar dinler.
2. Tek kişilik öykü ile ilgili sorulara cevap verir. 3. Tek kişilik öyküyü anlatır. 4. Tek kişilik öyküyü dramatize eden oyunu izler. 5. Tek kişilik öyküyü dramatize eden oyunu yardımla oynar. 6. Tek kişilik öyküyü dramatize eden oyunu bağımsız oynar. |
49. Eşyalarını başkalarıyla paylaşır.
|
1.
Kendisine verilen bir nesneyi alır.
2. İstendiğinde kendisine verilen nesneyi başkasına verir. 3. Kendisine ait bir nesneyi komutla başkasına verir. 4. Gerektiğinde kendisine ait bir nesne istendiğinde verir. |
50. Günlük yaşamda nezaket kurallarına
uygun konuşur.
|
1.
Karşısındakinden nesne, hizmet vb. talep ederken "lütfen" sözcüğünü
kullanır.
2. Talep ettiği nesne, hizmet vb. gerçekleştirdiği için karşısındakine "teşekkür ederim" der. 3. Gerektiğinde "lütfen" ve "teşekkür ederim" sözcüklerini yerinde kullanır. |
51. İşaretlerden/nesnelerden yararlanarak
ihtiyacı olan nesneyi ifade eder.
|
1-Önüne
konan iki farklı nesne arasından ihtiyacını ifade eden nesneyi gösterir.
2-Önüne
konan üç farklı nesne arasından ihtiyacını ifade eden nesneyi gösterir
3-Önüne
konan dört farklı nesne arasından ihtiyacını ifade eden nesneyi gösterir
4-Önüne
konan iki farklı nesne arasından ihtiyacını ifade eden nesneyi gösterir
|
52. Görsellerden yararlanarak
ihtiyaçlarını ifade eder.
|
1-Önüne
konan iki farklı resimli kart arasından ihtiyacını ifade eden resimli kartı
gösterir
2-Önüne
konan üç farklı resimli kart arasından ihtiyacını ifade eden resimli kartı
gösterir
3-Önüne
konan dört farklı resimli kart arasından ihtiyacını ifade eden resimli kartı
gösterir
4-Önüne
konan iki farklı resimli kart arasından ihtiyacını ifade eden resimli kartı
gösterir
|
Özel eğitim kaynak sitesi. Beceri analizleri, kavram ölçü araçları, makaleler, eğitim yazıları ve çeşitli dokümanlar.
Sayfalar
- ANA SAYFA
- BECERİ ANALİZLERİ
- KAVRAMLAR ÖLÇÜ ARAÇLARI
- ÖZEL EĞİTİM MAKALELERİ
- ÖZEL EĞİTİM DOKÜMANLARI
- ÖZEL EĞİTİM HABERLERİ
- ÖĞRETİM SÜREÇLERİ
- ÖZEL EĞİTİM OKUMA-ANLAMA ÇALIŞMALARI
- ÖZEL EĞİTİM TÜRKÇE ÇALIŞMALARI
- ÖZEL EĞİTİM SLAYTLAR
- BEP ŞABLONLARI
- ÖZEL EĞİTİM BİLGİSAYAR PROGRAMLARI
- ÖZEL EĞİTİM KONU ÖZETLERİ
29 Eylül 2017 Cuma
DİL VE KONUŞMA ALTERNATİF İLETİŞİM BECERİLERİ MODÜLÜ
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder