29 Eylül 2017 Cuma

DİL VE KONUŞMA ALTERNATİF İLETİŞİM BECERİLERİ MODÜLÜ

DİL VE KONUŞMA ALTERNATİF İLETİŞİM BECERİLERİ MODÜLÜ
1.   Sesin yönünü bulur.
1. Görme alanı dışında verilen sesin geldiği yöne başını çevirir.
2. Görme alanı dışında verilen sesin geldiği yönü işaret eder.
3. Gözü kapalı iken verilen tek sesi yürüyerek takip eder.
2.   Sesin kaynağını bulur.
1. Sesin kaynağına doğru yönelir.
2. Sesin kaynağını gösterir.
3.   Adı söylendiğinde bakar.
1-ismi söylendiğinde söyleyen kişiye yardımla bakar
2-ismi söylendiğinde söyleyen kişiye öğretmen kontrolünde bakar
3-ismi söylendiğinde söyleyen yardımla kişiye bağımsız bakar
4.   Konuşana dikkatini yönelttiğini jest, mimik ve hareketlerle gösterir.
1. Adı söylendiğinde bakar.
2. Karşısındaki kişi ile bir süre göz kontağı kurar.
3. Kendisiyle konuşan kişinin gözlerini ve ağzını izleyerek yüzüne bakar.
5.   Farklı resimler arasından ismi söylenen nesneyi gösterir.
1. İki resim arasında adı söylenen resmi gösterir/ söyler.
2. Dört veya daha fazla resim arasında adı söylenen resmi gösterir/söyler.
3. Karışık olarak verilen resimli kartlardaki nesneleri gösterir/söyler.
6.   Resim üstünde istenen nesneyi gösterir.
1. Gösterilen nesnenin adını söyler.
2. Adı söylenen nesneyi gösterir.
3. Resimli karttaki nesneyi gösterir/söyler.
4. Karışık olarak verilen resimli kartlardaki nesneleri gösterir/söyler.
7.   Tek basamaklı basit sözel yönergeleri yerine getirir.
1. Tek sözcüklü komutları yardımla yerine getirir. (gel, git, al, ver vb.)
2. Tek sözcüklü komutları öğretmen kontrolünde yerine getirir.
3. Tek sözcüklü komutları bağımsız yerine getirir
8.   İki ve üç basamaklı sözel yönergeleri yerine getirir.
1. İki ve üç eylemli komutları yardımla yerine getirir. (kalemi al gel, çöpü al at vb.)
2. İki ve üç eylemli komutları öğretmen kontrolünde yerine getirir.
3. İki ve üç eylemli komutları bağımsız olarak yerine getirir.
9.   Sözel olmayan yönergeleri yerine getirir.
1. Kendisine dokunulmasına izin verir.
2. Başının okşanmasına izin verir.
3. Elinin tutulmasına izin verir.
4. İstendiğinde başkasının elini tutar
5. El ele tutuşularak oynanan oyunları oynar.
10. Nesnelerle yapılan büyük kas davranışlarını taklit eder.
1.Nesnelerle yapılan büyük kas davranışlarını yardımla taklit eder.
2.Nesnelerle yapılan büyük kas davranışlarını eğitimci kontrolünde taklit eder.
3.Nesnelerle yapılan büyük kas davranışlarını bağımsız taklit eder.
11. Nesne kullanılmaksızın gerçekleştirilen büyük kas davranışlarını taklit eder.
1.Nesne kullanılmaksızın gerçekleştirilen büyük kas davranışlarını yardımla taklit eder.
2.Nesne kullanılmaksızın gerçekleştirilen büyük kas davranışlarını eğitimci kontrolünde taklit eder.
3.Nesne kullanılmaksızın gerçekleştirilen büyük kas davranışlarını bağımsız taklit eder
12. Küçük kaslarla gerçekleştirilen davranışları taklit eder.
1. Küçük kaslarla gerçekleştirilen davranışları yardımla taklit eder
2. Küçük kaslarla gerçekleştirilen davranışları eğitimci kontrolünde taklit eder
3. Küçük kaslarla gerçekleştirilen davranışları bağımsız taklit eder
13. Yüz hareketlerini taklit eder.
1. Gösterildiğinde dudaklarını birbirine sürter.
2. Gösterildiğinde dudaklarını büzer.
3. Gösterildiğinde öpme hareketi yapar.
4. Gösterildiğinde dilini dudağının üzerinde hareket ettirir.
5. Gösterildiğinde parmakla dudağında "sus" işaretini yapar.
6. Gösterildiğinde kaşlarını çatar.
7. Gösterildiğinde gülme hareketini yapar.
14. Motor hareketlerde sıra alır.
1. Karşısındaki elini uzattığında ona uygun elini uzatır.
2. Karşısındakinin elini tutar.
3. Karşısındaki ile tokalaşma hareketini yapar.
4. Karşısındakine elini uzatır.
5. Karşısındakinin elini tutar.
6. Karşısındaki ile tokalaşma hareketini yapar.
7. Karşısındaki ile selâmlaşmak için tokalaşma hareketini yapar.
8. Bir elini baş hizasında tutarak sağa sola sallar.
9. Vedalaşırken elini sallar.
15. Oyun zamanında sıra alır.
1. Tek kişilik basit bir oyunu (3-5 dk) izler.
2. Tek kişilik basit bir oyun ile ilgili sorulara cevap verir.
3. Tek kişilik basit bir oyunu anlatır.
4. Tek kişilik basit bir oyunda yardımla sıra alma davranışı gösterir
5. Tek kişilik basit bir oyunda bağımsız sıra alma davranışı gösterir.
16. Kendi sesini kullanarak sıra alır.
1.Öğretmenle karşılıklı konuşurken sıra alır
2.Anne ve baba ile karşılıklı konuşmada sıra alır
3.Grup içinde karşılıklı konuşmalarda sıra alır
17. Kurallı oyunları sürdürebilmek için sıra alır.
1. İki kişilik kurallı basit bir oyunu (3-5 dk) izler.
2. İki kişilik kurallı basit bir oyun ile ilgili sorulara cevap verir.
3. İki kişilik kurallı basit bir oyunu anlatır.
4. İki kişilik kurallı basit bir oyunda yardımla sıra alma davranışı gösterir
5. İki kişilik kurallı basit bir oyunda bağımsız sıra alma davranışı gösterir
18. Tek heceli sözcükleri taklit eder.
1.Sesli harf ile başlayan iki harfli heceleri  ayırt eder(ab, al,el,et, gibi)
2.Sessiz harf ile  başlayan  iki harfli  heceleri  ayırt eder(ba,be,ta,kı gibi)
3.Üç harfli heceleri ayırt eder(baş,kuş,kış,tel,mel,tır gibi)
4.Dört  harfli heceleri  ayırt eder(kırt,çırp,kurt gibi)

19. İki ve daha fazla heceden oluşan sözcükleri taklit eder.
1.Algıladığı sesin ritmine göre hareket eder.
2.Algıladığı  sese göre  ritim tutar.
3.Algıladığı sesi  harekete  dönüştürür(kapıya bakma,harekete bakma gibi).
20. Jest ve işaretlere dayalı olarak gereksinimlerini ifade eder.
1. Gösterildiğinde, sevinç, üzüntü, kızgınlık, ağlama vb. temel duyguları belirten yüz ifadelerini taklit eder.
2. Sevinç, üzüntü, kızgınlık, ağlama vb. temel duyguları belirten yüz ifadelerini resimli kartlardan gösterir/söyler.
3. İstendiğinde sevinç, üzüntü, kızgınlık, ağlama vb. temel duyguları belirten yüz hareketlerini yapar.
21. İsim bildiren sözcükler kullanır.
1. Nesneyi/kişiyi tek sözcükle adlandırır.
22. Olumsuzluk bildiren sözcükler kullanır.
1. Olumsuzluk belirten durumu tek sözcükle söyler
23. Eylem bildiren sözcükler kullanır.
1. Yapılan eylemi tek sözcükle söyler
24. Tekrar bildiren sözcükler kullanır.
1. Tekrar bildiren üç veya daha fazla sözcüklü tümce söyler.

25. Yer bildiren sözcükler kullanır.
1. Nesnenin/kişinin yerini tek sözcükle söyler.
26. Tek sözcük kullanarak gereksinimlerini ifade eder.
1. İsteğini tek sözcükle söyler.
27. İletişim başlatır.
1. Karşısındakine anlamlı sorular sorar.
2. Karşısındaki ile 3-5 dk. sohbet eder.
3. Ünite ve günlük hayatı ile ilgili konular üzerinde 3-5 dk konuşu
28. İletişim sürdürür.
1. Karşısında konuşan kişiyi dinler.
2. Kendisine yöneltilen "evet" veya "hayır" cevaplı sorulara cevap verir.
3. Kendisine yöneltilen sorulara basit cümleler kurarak cevap verir.
4. Karşısındakine anlamlı sorular sorar.
5. Karşısındaki ile 3-5 dk. sohbet eder.
6. Ünite ve günlük hayatı ile ilgili konular üzerinde 3-5 dk konuşur.
29. İki sözcüklü cümlecikler kullanarak gereksinimlerini ifade eder.
1.İki sözcüklü cümle kullanarak fiziksel ihtiyaçlarını ifade eder
2.İki sözcüklü cümle kullanarak rahatsızlığını ifade eder
3.İki sözcüklü cümle kurarak diğer isteklerini ifade eder
30. Üç ve daha fazla sözcük içeren cümleler kullanarak gereksinimlerini ifade eder.
1.Üç ve daha fazla sözcük içeren cümleler kullanarak fiziksel ihtiyaçlarını ifade eder
2.Üç ve daha fazla sözcük içeren cümleler kullanarak rahatsızlığını ifade eder
3.Üç ve daha fazla sözcük içeren cümleler kullanarak diğer isteklerini ifade eder
31. Gördüğü ve yaşadığı olaylarla ilgili bilgi verir.
1. Sınıfta dramatize edilen basit bir olayı izler.
2. İzlediği olayla ilgili sorulara cevap verir.
3. İzlediği olayı başından sonuna kadar anlatır.
4. Sorulduğunda gördüğü, yaşadığı olay, oyun, film vb.'yi sorularla anlatır.
5. Sorulduğunda gördüğü, yaşadığı olay, oyun, film vb.'yi başından sonuna kadar anlatır.
32. Bilgi ister.
1. İsteğini üç veya daha fazla sözcüklü tümceyle söyler.
2. Üç veya daha fazla sözcüklü soru tümcesi söyler.
3. Şimdiki zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü tümce söyler.
4. Gelecek zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü tümce söyler.
5. Geçmiş zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü tümce söyler.
33. Nesneleri reddeder.
1. İstemediği bir içecek, yiyecek veya nesne verildiğinde başını arkaya ya da sağa-sola sallayarak reddettiğini gösterir.
2. İstemediği bir içecek, yiyecek veya nesne verildiğinde başını arkaya ya da sağa-sola sallayarak "hayır" der.
3. İstemediği nesne ile karşılaştığında reddettiğini belirtmek için "hayır" sözcüğünü kullanır.
34. Hizmeti reddeder.
1. "Evet" veya "hayır" ile yanıtlanabilen sorulara cevap verir.
2.  ‘’Hayır" sözcüklerini yerinde kullanır.
3. İşaret dili (baş-el-mimik vb) hayır yanıtını verir
35. Bilgiyi reddeder.
1. bilgi sunulduğun da  "hayır" ile yanıtlanabilen sorulara cevap verir.
2.  ‘’Hayır" sözcüklerini yerinde kullanır.
3. İşaret dili (baş-el-mimik vb) hayır yanıtını verir
36. Görsellerle desteklenen olayları anlatır.
1. Birden fazla olay anlatan resim kartındaki nesneleri gösterir/söyler.
2. Birden fazla olay anlatan resim kartındaki kişileri gösterir/söyler.
3. Birden fazla olay anlatan resim kartındaki olayları sorular yardımıyla anlatır.
4. Birden fazla olay anlatan resim kartındaki olayları tek tek anlatır.
5. Birden fazla olay anlatan resim kartındaki kompozisyonu anlatır.
37. Bedenine ait özellikleri belirtir.
1. Kendisini gösterir/söyler.
2. Kendisini iki kişi arasından (aynada, resimde) gösterir.
3. Kendisine ait belli başlı fiziksel özellikleri (saç rengi, cinsiyet vb.) söyler.
38. Bir gününü basit ifadelerle anlatır.
1. Sabah kalktıktan sonra yaptıklarını söyler.
2. Okula gelirken yaptıklarını söyler.
3. Okulda yaptıklarını söyler.
4. Evde yatıncaya kadar yaptıklarını söyler.
5. Hafta sonunda yaptıklarını söyler.
39. Sahiplik bildiren sözcükleri cümle içinde kullanır.
1. Kendisini göstererek "ben" der.
2. Kendisi ile ilgili konularda "ben" sözcüğünü kullanır.
3. Karşısındakini göstererek "sen" der.
4. Karşısındaki ile ilgili konularda "sen" sözcüğünün kullanır.
5. Karşısındakine başkasını göstererek "o" der.
6. Karşısındakine başkasından söz ederken "o" sözcüğünü kullanır.
7. "Ben, sen, o" sözcüklerini yerinde kullanır.
40. Sözcük türlerini kullanır.
1.Cümle içinde isim bildiren sözcük türünü kullanır.
2.Cümle içinde sıfat bildiren sözcük türünü kullanır
3.Cümle içinde zamir bildiren sözcük türünü kullanır
4.Cümle içinde zarf bildiren sözcük türünü kullanır
5.Cümle içinde edat bildiren sözcük türünü kullanır
6.Cümle içinde bağlaç bildiren sözcük türünü kullanır
7.Cümle içinde ünlem bildiren sözcük türünü kullanır
8.Cümle içinde eylem bildiren sözcük türünü kullanır
41. Çoğul eklerini cümle içinde kullanır.
1.’’ler’’ ekini cümle içinde kullanır
2.’’lar’’ekini cümle içinde kullanır
42. Basit bir olayı başından sonuna kadar izler.
1. Masal, öykü vb. okuyan kişiyi görebilecek şekilde oturur.
2. Okunan masalın, öykünün okunması bitene kadar dinler.
3. Dinlediğini jest, mimik ve hareketlerle gösterir.
4. Konuşmacıyı sessizce dinler.
5. Film, tiyatro vb. gösterileri izler.
43. Dinlediği öyküyü anlatır.
1. İçinde en az 10 olay örgüsü bulunan öyküyü dinlediğini jest ve mimiklerle belli eder.
2. İçinde en az 10 olay örgüsü bulunan öykü ile ilgili sorulara cevap verir.
3. İçinde en az 10 olay örgüsü bulunan öykünün 5 olay örgüsünü anlatır.
4. İçinde en az 10 olay örgüsü bulunan öykünün tamamını anlatır.
44. Dinlediği eksik cümleyi tamamlar.
1. Eksik bırakılan Şimdiki zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü cümleyi tamamlar.
2. Eksik bırakılan Gelecek zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü cümleyi tamamlar.
3. Eksik bırakılan Geçmiş zamanı ifade eden üç veya daha fazla sözcüklü cümleyi tamamlar.
45. Yarım bırakılan öykünün sonucunu tahmin eder.
1. Anlatılan veya okunan öyküyü dinler.
2. Anlatılan veya okunan öykünün sonucunu söyler.
3. Yarısı anlatılan veya okunan benzer bir öykünün sonucu hakkında tahmin yürütür.
46. Grup içi oyunlarda rol alır.
1. Bir- iki dakika grup oyun etkinliklerini izler.
2. Üç- beş dakika grup oyun etkinliklerini izler.
3. Bir- iki dakika iki kişiden oluşan grup oyun etkinliğine istendik şekilde katılır.
4. Üç- beş dakika iki kişiden oluşan grup oyun etkinliğine istendik şekilde katılır.
5. Bir-iki dakika ikiden fazla kişiden oluşan grup oyun etkinliğine istendik şekilde katılır.
6. Üç-beş dakika ikiden fazla kişiden oluşan grup oyun etkinliğine istendik şekilde katılır.
7. İstenen süre kadar grup oyun etkinliklerine istendik şekilde katılır.
47. Bir konu hakkında istenen süre kadar konuşur.
1. Öyküyü resimlerine bakarak istenilen süre kadar anlatır.
2. İzlediği oyunu/filmi istenilen süre kadar anlatır.
3. Başından geçen bir istenilen süre kadar olayı anlatır.
4. Dinlediği öyküyü/masalı istenilen süre kadar anlatır.
48. Dinlediği öyküyü canlandırır.
1. Tek kişilik öyküyü baştan sona kadar dinler.
2. Tek kişilik öykü ile ilgili sorulara cevap verir.
3. Tek kişilik öyküyü anlatır.
4. Tek kişilik öyküyü dramatize eden oyunu izler.
5. Tek kişilik öyküyü dramatize eden oyunu yardımla oynar.
6. Tek kişilik öyküyü dramatize eden oyunu bağımsız oynar.
49. Eşyalarını başkalarıyla paylaşır.
1. Kendisine verilen bir nesneyi alır.
2. İstendiğinde kendisine verilen nesneyi başkasına verir.
3. Kendisine ait bir nesneyi komutla başkasına verir.
4. Gerektiğinde kendisine ait bir nesne istendiğinde verir.
50. Günlük yaşamda nezaket kurallarına uygun konuşur.
1. Karşısındakinden nesne, hizmet vb. talep ederken "lütfen" sözcüğünü kullanır.
2. Talep ettiği nesne, hizmet vb. gerçekleştirdiği için karşısındakine "teşekkür ederim" der.
3. Gerektiğinde "lütfen" ve "teşekkür ederim" sözcüklerini yerinde kullanır.
51. İşaretlerden/nesnelerden yararlanarak ihtiyacı olan nesneyi ifade eder.
1-Önüne konan iki farklı nesne arasından ihtiyacını ifade eden nesneyi gösterir.
2-Önüne konan üç farklı nesne arasından ihtiyacını ifade eden nesneyi gösterir
3-Önüne konan dört farklı nesne arasından ihtiyacını ifade eden nesneyi gösterir
4-Önüne konan iki farklı nesne arasından ihtiyacını ifade eden nesneyi gösterir
52. Görsellerden yararlanarak ihtiyaçlarını ifade eder.
1-Önüne konan iki farklı resimli kart arasından ihtiyacını ifade eden resimli kartı gösterir
2-Önüne konan üç farklı resimli kart arasından ihtiyacını ifade eden resimli kartı gösterir
3-Önüne konan dört farklı resimli kart arasından ihtiyacını ifade eden resimli kartı gösterir
4-Önüne konan iki farklı resimli kart arasından ihtiyacını ifade eden resimli kartı gösterir


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder