BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ
EĞİTİM PROGRAMININ AMAÇ VE İŞLEVLERİ
Özel
gereksinimli olduğu belirlenen her öğrenci için Bireyselleştirilmiş Eğitim
Programı(BEP) hazırlanır.Bu amaçla öğrenci ayrıntılı değerlendirmeye
alınır.Ayrıntılı değerlendirme sonucunda belirlenen performans düzeyi ve
eğitsel gereksinimleri doğrultusunda yılda bir kez BEP hazırlanarak yıl
içerisinde BEP ekibinin uygun gördüğü aralıklarla değerlendirme yapılır.Özel
gereksinimli her öğrenci için hazırlanması gerekli ve yasal olarak zorunlu bireyselleştirilmiş
eğitim programlarının temel amacı,bu öğrencilere en üst düzeyde
yararlanabilecekleri eğitim fırsatları sunmaktır.
KİMLERİN
BEP’E İHTİYACI VARDIR?
·
Aynı
yaş grubundaki çocuklara sağlanan eğitim olanaklarından yararlanmasını
engelleyen özel eğitim gereksinimi olan bireylerin,
·
Engeli
ya da yetersizliği,eğitimsel performansını olumsuz olarak etkileyen bireylerin,
·
Gereksinimlerinin
karşılanması için özel düzenlenmiş destek eğitime gereksinim duyulan bireylerin
eğitim programına ihtiyacı var demektir.
BEP’İN YARARLARI
·
Çocuğun
yapabilecekleri betimlenir.
·
Çocuğa
uygun eğitim hizmetleri sunulur.
·
Çocuğun
engelinden kaynaklanan farklı gereksinimleri belirlenir.
·
Çocuğun
kendi öğrenmesi ile ilgili daha fazla sorumluluk almasına yardımcı olunur.
·
Çocuğun
öğrenmesi izlenir.
·
Çocuğun
ilerlemeleri kayda alınır.
·
Çocuğun
ailesi ile diğer birim üyelerinin ilişkilerine katkıda bulunur.
·
Çocuğun
eğitiminde karşılaşabilecek sorunlar ve çözümler alınacak kararlar hakkında
aile ve okul personeline eşit söz hakkı sağlar.
BEP
GELİŞTİRME BİRİMİ
Kurum müdürü veya görevlendireceği
müdür yardımcısının başkanlığında,gezerek özel eğitim görevi verilen
öğretmen,aile,özel eğitim gerektiren öğrenci,rehber öğretmen-psikolojik
danışman,eğitim programları hazırlamakla görevli öğretmen,özel eğitim
gerektiren öğrencinin sınıf öğretmeni veya hazırlanan programın içeriğine uygun
branş öğretmeni,gerektiğinde izleme tanılama ve değerlendirme ekibinden görevli
bir kişiden oluşur.
Başkan,aile,özel eğitim gerektiren
bireyin kendisi,özel eğitim gerektiren öğrencinin sınıf öğretmeni veya
hazırlanan programın içeriğine uygun branş öğretmeni,rehber öğretmen-psikolojik
danışman BEP geliştirme biriminin çekirdek üyeleridir.
Ayrıca,gerek duyulduğunda tıbbi personel,fizyoterapist,konuşma
terapisti,odyolog vb. farklı disiplinlerden uzmanlarda BEP toplantılarına davet
edilebilirler.
BEP NASIL HAZIRLANIR?
BEP
üç aşamada hazırlanır:
1.Basamak;Öğrencinin
var olan becerilerinin tespiti amacıyla performans düzeyinin belirlenmesi.
PERFORMANS DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ
Bireyselleştirilmiş eğitim programında çocuğun
performans düzeyine ilişkin ifadelerin yer alması gerekmektedir.Öğrencinin
performans düzeyi,ayrıntılı değerlendirme sonuçlarına dayalı olarak
hazırlanan,öğrencinin yapabildikleri ve yapamadıklarını tanımlayan özet
ifadelerdir.Performans düzeyi ifadesinin bireyselleştirilmiş eğitim programında
yer alması,ailelerin ve öğretmenlerin öğrencinin programda göstermiş olduğu
ilerlemeyi belirlemeleri açısından son derece önemlidir.Bu ifadeler,değerlendirme
sonuçlarını açık ve anlaşılır şekilde özetlemektedir.Ayrıca,performans düzeyi
ifadesi öğrencinin belirli ihtiyaçlarını tanımlamayı ve öncelik sırasına
dizmeyi sağlamaktadır.
Performans
düzeyi alınırken tarama kontrol listeleri kullanılmalı.anne baba veya çocuğu
tanıyan kişilerle görüşmeler yapılmalı,gözlem yapılmalı,çocuğun sağlık ve tıbbi
bilgileri incelenmelidir.
İlköğretim
Okullarında kaynaştırma eğitim programında devam eden öğrencilerin performansı
ilköğretim müfredatına dayalı olarak belirlenir.Aşağıda Türkçe,Hayat
Bilgisi,Matematik derslerine ait örnek
performans listeleri yer almaktadır.Söz konusu listeler öğrencinin
yapabildiklerine artı (+),yapamadıklarına eksi(-) işaretleri kullanılarak
öğrencinin performansı kaydedilebilir.
TÜRKÇE DERSİ PERFORMANS LİSTESİ
Duyduğu sesi ayırt eder.
|
|
Görsellerle sesi eşleştirir.
|
|
Sesi okuma çalışması yapar.
|
|
Sesi yazma çalışması yapar.
|
|
Seslerden hece oluşturur.
|
|
Heceleri okur.
|
|
Heceleri yazar.
|
|
Hecelerden kelime oluşturur.
|
|
Kelimeleri okur
|
|
Kelimeleri yazar.
|
|
Kelimeleri görsellerle eşleştirir.
|
|
Cümle oluşturur.
|
|
Cümle okur
|
|
Cümle yazar.
|
|
Cümleleri görsellerle ifade eder.
|
|
Metin oluşturur.
|
|
Metin okur.
|
|
Kendini yazılı ifade eder.
|
|
Noktalama işaretlerini bilir.
|
|
HAYAT BİLGİSİ DERSİ PERFORMANS LİSTESİ
ÜNİTE ADI
: OKUL HEYECANIM
Fiziksel
özelliklerini fark ederek kendini tanır.
|
|
Duygularını fark
ederek kendini tanır.
|
|
Neleri kolayca
yapabildiğine karar verir.
|
|
Bir gününü nasıl geçireceğini
planlar.
|
|
Arkadaşlarının
oyunlarına katılır.
|
|
Kullanacağı ders araç
gereçlerini seçer.
|
|
Kişisel bakımını
sağlamak için yapabileceklerini belirler.
|
|
Temel kavramları
(sağında,solunda,yanında,karşısında,
|
|
Okul ve sınıf
kurallarına katılır.
|
|
Türk Bayrağı’nı ve
İstiklal Marşı’nı tanır.
|
|
Öğretmeninin ve
arkadaşlarının sözlerini kesmeden dinler.
|
|
Temizlik ve görgü
kurallarına uyar.
|
|
Okul ve sınıf
eşyalarını tanır ve özenli kullanır.
|
|
Atatürk,resmi,Türk
Bayrağı,İstiklal Marşı ve
|
|
Atatürk’ün Gençliğe
Hitabesinin sınıfta bulunma
nedenlerini bilir
|
|
Atatürk’ün hayatını bilir.
|
|
Milli bayramları bilir.
|
|
Aşı’nın önemini bilir.
|
|
Okulda çalışanların mesleklerini bilir.
|
|
Görsel ve İşitsel iletişim araçlarını bilir.
|
|
Doğal afetlerden korunma yollarını bilir.
|
|
ÜNİTE ADI:BENİM EŞSİZ YUVAM
Her
canlının bir yuvaya ihtiyacı olduğunu bilir.
|
|
Evinin
adresini ve telefon numarasını söyler.
|
|
Canlıların
nasıl beslendiklerini bilir.
|
|
Görgü
kurallarına uyar.
|
|
Kişisel
eşyalarını özenle kullanır.
|
|
Başkalarının eşyalarını izin alarak
kullanır.
|
|
Ailesindeki bireyleri tanır ve tanıtır.
|
|
Çevresindeki insanlara karşı hissettiği
duyguları fark eder.
|
|
Evi ve ailesiyle ilgili duygu ve
düşüncelerini özgün bir biçimde ifade eder
|
|
Ailesindeki liderin/liderlerin ailedeki
rolünü fark eder.
|
|
Çevresi ile ilişki kurmada hangi duyu
organlarından yararlandığını söyler
|
|
Paranın değişim aracı olarak işlevini fark
eder.
|
|
Evindeki alet ve makineleri güvenli bir
şekilde kullanmak için sorular sorar
|
|
Doğal
afetler karşısında yapması gerekenleri belirleyerek
|
|
Ailesiyle
birlikte hazırlık yapar.
|
|
ÜNİTE ADI:DÜN,BUGUN,YARIN
Geçmiş,şimdi,gelecek
zaman dilimlerini ayırt eder.
|
|
Kısa bir
özgeçmiş hazırlayarak kendini tanıtır.
|
|
Geçmişten günümüze kılık kıyafette oluşan
değişiklikleri araştırır ve bir kıyafet tasarlar
|
|
Bayram kutlamalarındaki duygularını sözlü
olarak ifade eder.
|
|
Canlıların
hareketlerini ve seslerini birbirinden ayırt eder.
|
|
Mevsim
değişikliklerine bağlı olarak canlıların yaşamlarındaki değişiklikleri fark
eder.
|
|
Takvimi
kullanarak hava durumundaki değişiklikleri günlük olarak gözlemler
|
|
Doğadaki
renk çeşitliliğini fark eder.
|
|
Doğal
afetlerin çevreyi nasıl değiştirdiğini söyler.
|
|
İnsanların
çevreyi hangi yollarla değiştirdiğini söyler
|
|
MATEMATİK
DERSİ PERFORMANS LİSTESİ
DOĞAL SAYILAR
Rakamları
okur ve yazar.
|
|
Nesne
sayısı 10’dan az olan bir topluluktaki nesnelerin sayısını
|
|
Belirler bu
sayıyı rakamla yazar.
|
|
100 içinde
ileriye doğru 1’er ve 10’ar ritmik sayar.
|
|
20 içinde
geriye birer sayar.
|
|
Miktarı 10
ile 20 arasında olan bir grup nesneyi
|
|
Onluk ve
birliklerine ayırarak gösterir.
|
|
Nesne
gruplarını azlık ve çokluklarına göre karşılaştırır.
|
|
Sıra
bildiren ilk yirmi sayıyı kullanır.
|
|
DOĞAL SAYILARLA TOPLAMA İŞLEMİ
Toplamanın
bir araya getirme,ekleme ve çoğaltma anlamlarını fark eder
|
|
Toplamları
20’ye kadar olan iki doğal sayının toplamını bulur
|
|
Toplama
işleminde sıfırın etkisini nedenleriyle açıklar.
|
|
Toplama
işleminde,toplanan yerleri değiştirildiğinde
|
|
Toplamın
değişmediğini gösterir.
|
|
Toplamları 10 veya 20 olan sayı ikililerini
belirler.
|
|
20’ye kadar
olan doğal sayıları,iki doğal sayının toplamı biçiminde yazar
|
|
Toplamları
20’ye kadar olan iki doğal sayıyı zihinden toplar.
|
|
Doğal sayılarla toplama işlemini gerektiren
problemleri çözer ve kurar
|
|
DOĞAL
SAYILARLA ÇIKARMA İŞLEMİ
Çıkarmanın
ayırma,azaltma ve eskitme anlamlarını fark eder.
|
|
20’ye kadar
olan iki doğal sayının farkını bulur, matematik cümlesini yazar ve modellerle
gösterir
|
|
Bir doğal sayıdan
aynı doğal sayı çıkarıldığında ‘sıfır’ elde edildiğini gösterir.
|
|
Bir çıkarma işleminde verilmeyen eksilen
veya çıkanı bulur.
|
|
20’ye kadar
olan iki doğal sayının farkını zihinden bulur.
|
|
Doğal
sayılarla çıkarma işlemini gerektiren problemleri çözer ve kurar
|
|
2.Basamak;Öğrencinin performans düzeyine uygun
olarak eğitim programının hazırlanması gerekir.
EĞİTİM PROGRAMINI HAZIRLAMA
AŞAMALARI
a)UZUN
DÖNEMLİ AMAÇLAR VE YAZIMI
Uzun
dönemli amaçlar,öğrenciden uzun bir zaman sonunda(bir öğretim dönemi yada
öğretim yılı gibi)edinmesini istediğimiz davranışlardır.
Şu sorular öğrenci için uzun
dönemli amaçların belirlenmesine yardım eder.
-Yetersizliği nedeniyle genel program
alanlarından hangisinde sorunu var.
-Yeterli olduğu program alanları nelerdir?
-Öğrenci öğretim yılı sonunda ne yapması gerekir?
Örneğin;
Uzun Dönemli Amaç 1:Öğrenci yıl sonunda Okuma-yazma becerileri kazanır.
b)KISA DÖNEMLİ AMAÇLAR VE YAZIMI
Kısa dönemli amaçlar,Uzun
dönemli amaca ulaşmak için kazanılması gereken alt becerileri ifade eder.Bir
başka ifadeyle öğrencinin şu anki performans düzeyiyle UDA arasındaki
ölçülebilir ara basamaklardır.Burada önemli olan UDA’ları mantıklı alt
becerilere bölmektir.
Örneğin kalem tutmayı
bilmeyen ve Uzun dönemli amacı “okuma yazma becerileri kazanır” olan bir öğrencinin
kısa dönemli amaçları 1.Öğrenci okuma yazmaya
hazırlık becerilerini kazanır.(4/4) 2.Öğrenci
çizgi çalışmaları yapar.(4/4) 3.Öğrenci sesleri
ayırt eder.(4/4) vb.
Kısa dönemli amaçların öğeleri:
1.BEP’de kısa
dönemli amaçlar özel gereksinimli tek bir öğrenci için ve ismi ile ifade
edilmelidir.
2.Kısa dönemli
amaçlarda öğrencinin ne yapacağı ve hedefe ulaşma ölçütü açıkça
belirtilmelidir. Hedefe ulaşma ölçütünü hedefin içeriğine uygun olarak, zaman
sınırını (Ders saati içinde uygun olarak oturur gibi),doğru madde oranı ya da
yüzdesini (Beş denemenin beşinde doğru yazar gibi),belirten ölçüt türleri kullanılabilir
3.İstenilen
davranışın hangi koşullar altında meydana geleceğinin açıkça belirtilmesi
gerekir.
Amaçlar
yazılırken mümkün olduğunca gözlenebilir ve somut olan ifadeler
kullanılmalıdır. “Öğretmeni dinlemeyi bilir” ifadesi yerine “Öğrenci öğretmen
konuşurken arkasına yaslanıp sessiz biçimde öğretmene bakar”ifadesi daha doğru
bir ifadedir.
Örnek: Ahmet beş denemenin beşinde doğru
olarak çizgi çalışması yapar. ..
c)ÖĞRETİMSEL AMAÇLARIN
OLUŞTURULMASI
Pek çok beceri kendisini oluşturan
alt becerilere bölünebilir.Özel eğitime ihtiyaç duyan öğrenciler belirlenen
hedeflere ulaşabilmeleri için becerilerin küçük ayrıntılara bölünüp sıralanması
gerekmektedir.Örneğin bölme öğretilecek bir öğrenciye önce toplama çıkarma ve
çarpma öğretilmelidir.Yukarıda anlatıldığı gibi KDA’lar sıralı ve mantıklı alt
amaçlara bölünerek öğretimsel amaçlar oluşturulmalıdır.
3.Basamak;
Bireyselleştirilmiş Öğretim
Programının Hazırlanması;
Bireyselleştirilmiş Eğitim
Programında yer alan hedeflerin gerçekleştirilmesi için hangi
yöntem,araç-gereç, süre değerlendirme yöntemi kullanılacağını ifade eder. Aşağıda
Bireyselleştirilmiş Öğretim Programı(BÖP)örneği bulunmaktadır.
NOT:.BEP
hazırlamakta yapılması gereken önce öğrencinin kontrol listeleri kullanılarak
öğrencinin performansı alınması ,performansına göre Uzun Dönemli Amaçların
oluşturulması ,bu amaçların Kısa dönemli amaçlara bölünmesi ve KDA ların öğretimsel amaçlarının
belirlenmesidir.Söz konusu beceriler aşağıdaki BEP formuna kaydedilmelidir.Son
olarak da becerilerin nasıl öğretileceği Bireyselleştirilmiş Öğretim Programı
formuna kaydedilmelidir. Aşağıda formlar
ve bir BEP ve BÖP örneği bulunmaktadır.
Örnek BEP
Ahmet
İlköğretim 3.sınıf öğrencisi olup kaynaştırma eğitim programına devam
etmektedir.
Ahmet’in
Türkçe dersindeki performans kayıt listesi:
Duyduğu sesi ayırt eder.
|
+
|
Görsellerle sesi eşleştirir.
|
+
|
Sesi okuma çalışması yapar.
|
-
|
Sesi yazma çalışması yapar.
|
-
|
Seslerden hece oluşturur.
|
-
|
Heceleri okur.
|
-
|
Heceleri yazar.
|
-
|
Hecelerden kelime oluşturur.
|
-
|
Kelimeleri okur
|
-
|
Kelimeleri yazar.
|
-
|
Kelimeleri görsellerle eşleştirir.
|
-
|
Cümle oluşturur.
|
-
|
Cümle okur
|
-
|
Cümle yazar.
|
-
|
Cümleleri görsellerle ifade eder.
|
-
|
Metin oluşturur.
|
-
|
Metin okur.
|
-
|
Kendini yazılı ifade eder.
|
-
|
Noktalama işaretlerini bilir.
|
-
|
|
|
ÖRNEK BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM
PROGRAMI FORMU
Öğrencinin
Adı-Soyadı:Ahmet
Sınıfı:3
BEP
hazırlama Tarihi :
Ders :Türkçe
Öğrencini
Performans Düzeyi
Öğrenci duyduğu sesi ayırt eder.Görsellerle
sesi eşleştirebilir.Ama sesleri tanımamaktadır
|
Uzun Dönemli Amaç Kısa
Dönemli Amaçlar Öğretimsel
Amaçlar Tarih
1.Öğrenci
sene sonunda okuma-yazma becerileri kazanır
|
1.1 Ahmet okuma
yazmaya hazırlık becerileri kazanır.(5/5)
1.2 Ahmet
çizgi çalışmaları yapar. .(5/5)
1.3 Ahmet sesleri tanır.(5/5)
1.4 Ahmet seslerden hece oluşturur. .(5/5)
|
1.1.1 Ahmet
defteri uygun olarak kullanır.(5/5)
1.1.2 Ahmet
kalemi uygun olarak kullanır.(5/5)
1.1.3 Ahmet
silgiyi uygun olarak kullanır.(5/5)
|
|
2.
|
2.1
2.2
2.3
2.4
|
2.1
2.2
2.3
2.4
|
|
3.
|
3.1
3.2
3.3
3.4
|
3.1
3.2
3.3
3.4
|
|
4.
|
4.1
4.2
4.3
4.4
|
4.1
4.2
4.3
4.4
|
|
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ
ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğrencinin Adı Soyadı:Ahmet…………………
Sınıf :…3…………………………
Tema
|
|
Öğrencinin Performans
Düzeyi
|
Öğrenci
duyduğu sesi ayırt eder.Görsellerle sesi eşleştirebilir.Ama sesleri
tanımamaktadır
|
Uzun Dönemli Amaç
|
Öğrenci sene sonunda okuma-yazma becerileri
kazanır.
|
Kısa Dönemli Amaç
|
Ahmet
okuma-yazmaya hazırlık becerileri
kazanır.(5/5)
|
Öğretimsel Hedef
|
Ahmet defteri uygun olarak kullanır.(5/5)
|
Öğretim Süreci
|
|
A)Öğretimin yapıldığı yer
|
Sınıf
|
B)Araç – gereç
|
Defter,kalem.silgi
|
C)Öğretimde Kullanılan
Yöntemler
|
Açık
anlatım,Model olma
|
D)Süre
|
40 dk.
|
E)Dersin işlenişi
|
Çalışmaya
başlarken öğrencinin dikkatinin çekilmesi,çalışmanın amacının anlatılması.Uyması
gereken kurallar ve pekiştireçlerin açıklanması.Çalışmada kullanılacak
araç-gereç tanıtılması.Öğretmen tarafından defterin nasıl kullanılacağı açık
anlatım yöntemiyle anlatılması.Model olunarak gösterilmesi.Öğrenciden
gösterilenleri yapmasının
istenmesi.Öğrencinin çalışmasının gözlenmesi.Gerek duyulursa fiziksel
ve sözel yardımda bulunulması.
|
Değerlendirme
|
Öğrencinin
öğretimsel sürecinin izlenmesi
değerlendirilmesi ve sonuçların kaydedilmesi.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder