A-İleri
Derecede Zihinsel Engelliler:
Bu çocuklar; klinik bakıma muhtaç, zeka
bölümü sürekli olarak 0-25 arasında olup da hayata kesinlikle uyum sağlayamayan
ve sağlık kurumlarında devamlı klinik bakıma ihtiyacı olan engellilerdir.
Aileye
öneriler
- İleri derecede zihinsel engelli çocuklarda yaralayıcı davranışlar;
saçını çekme. Kafasını vurma v.b. davranışlar ortaya çıkmaktadır. Bazı
uzmanlara göre bunun nedeni çocuğun çevresel ve sosyal uyaranlardan aşırı
derecede soyutlanmasıdır. Bu durumda çocuk gereksinim duyduğu ancak
çevresinden alamadığı uyaranları kendisi yaratmaktadır. Çocuğun kendine
zarar verici bu davranışlarını azaltmak için çocuğa uyarıcı zenginliği
sağlayınız.
- İleri derecede zihinsel engelli çocukların düşük düzeydeki işlevleri
nedeniyle eğitim programlarında öz bakım (tuvalet alışkanlığı, yemek yeme
v.b.) dil ve hareket becerilerine daha fazla önem verilmelidir.
- İleri derecede zihinsel engelli çocuğun basma kalıp ve kendini
yaralayıcı davranışlarını iyileştirmede yaygın olarak davranış değiştirme
yöntemi uygulanmaktadır. Davranış değiştirme yönteminde istenilen
davranışı arttırmak istenilmeyen davranışları azaltmak yada ortadan
kaldırmak için tutarlı olarak pekiştireç yada cezalandırma yöntemleri
uygulanmaktadır. Pekiştirme zaman geçirilmeden ve açık bir biçimde
yapılmalıdır. Örnek (çocuğa ilgi gösterilmesi gibi sosyal nitelikte bir
pekiştireç olabilir.)
- İleri derecede geri zekalı çocuklar bir defa da pek çok kavramı
öğrenemezler. Bu nedenle kavramlar çocuğa tek tek öğretilmelidir. Bir
kavram iyice öğrenilmeden diğerine geçilmemelidir.
- Kısa, basit ve somut komutlara çocuk alıştırılmalıdır. Olumsuzdan daha
çok olumlu ifadeler kullanılmalıdır.
- Acele ve telaşlı emirler yerine sakin ifadeler kullanılmalıdır.
- Güven sarsıcı durumlardan (sözlerle, isteklerden) kaçınılmalıdır.
Çocuğu başkalarıyla kıyaslamayın, davranışlarından ötürü eleştirmeyin,
şiddete (dayak ) baş vurmayın.İleri derecede zihinsel engelli çocuklarda
konuşma bozukluğu, topluma uyumsuzluk, dikkat v.b. problemleri fazladır.
Bu çocuklar aileleri tarafından korunmaya muhtaçtırlar.
- İleri derecede zihinsel engelli çocuğunuzu dışarıya çıkarmanız, normal
yaşıtlarının ev dışı ortamlarda görerek, yaşayarak öğrendiklerini onun da
öğrenmesi için gereklidir. Kendinizi ve çocuğunuzu
toplumdan uzak tutmayın.
- Çocuğunuzda hiçbir değişme gözlemiyorsanız yada hiçbir gelişme
olmadığını düşünüyorsanız, hiçbir yeni beceri öğrenmiyorsa öğretmeniyle,
doktoruyla, diğer anne-babalarla görüşün. Böylece aksayan noktayı,
problemi bularak onun eğitiminden en fazla yararlanmasını sağlamış
olursunuz.
B-Öğretilebilir
Düzeyde Zihinsel Engelliler
Zeka bölümü çeşitli ölçeklerde 25-44arasında olup da sağlık kurumlarıyla işbirliği
içerisinde gerçekleştirilebilecek özel eğitim ve rehabilitasyona muhtaç olan
engelli çocuklardır
Aileye
Öneriler
- Var olan yeteneklerini en iyi kullanılabilir duruma getiriniz.
- Öğretilebilir düzeydeki çocuklar görmek ve işitmekten çok yaparak
öğrenirler.
- Öğrenmede işitme ve görmede önemli olmakla birlikte yaparak öğrenmede
daha yararlı sürekli sonuçlar sağlar. Çocuğun evdeki faaliyetlere katkıda
bulunmasını sağlayın.( Örneğin, yattığı yatağı düzeltmesi, masaya bardak
ve tabak yerleştirmesi v.b.)Öğretilebilir düzeydeki çocuklar başkalarının
istediklerini değil, ilgi duydukları şeyleri öğrenirler.
- Pratik hayatta kendine yetecek kadar temel beceri ve alışkanlıkları
kazandırmak gerekir. (örneğin, yemek yeme, tuvalet alışkanlığı v.b.
kazandırma)
- Aşırı koruyucu ve kollayıcı tavırlarla bağımsızlıklarının
engellenmesini, kötüye kullanılmasını, İstismar edilmesini önleyici
tedbirler almak gerekir.
- Boş zamanlarını yaralı bir şekilde değerlendirmesini sağlayıcı
faaliyetlerde bulunmasını sağlayın ( Örneğin, televizyon seyretmek,
arkadaşlarıyla oyun oynaması v.b.)
- Her yaşantı her çocuk için ayrı bir anlam taşır Çocukların toplumla
etkileşmesine ve değişik yaşantılarda bulunmasını sağlayın.
- Güven sarsıcı durumlardan (sözlerle, isteklerden ) kaçınılmalıdır.
Çocuğu başkalarıyla kıyaslamayın, davranışlarından ötürü eleştirmeyin.
- Öğrencinin başarılı çalışmaları mutlaka görülmeli, değer verilmeli ve
gerekirse ödüllendirilmeli
C-Eğitilebilir
Düzeyde Zihinsel Engelliler
Zeka bölümleri çeşitli ölçeklerle
sürekli olarak(45-75]arasında olan engelli çocuklardır. Gerilik derecesine
göre (8-12 ) yaş seviyesinde bir zekaya sahip olabilirler.
Aileye
Öneriler
- Eğitilebilir zihinsel engelli Çocuğu bu özrü ile kabullenin,
- Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklar zeka, akademik başarı, sosyal
uyum yönünden yaşıtlarından geri olduğu için dışlamayınız, küçümsemeyiniz,
eleştirmeyiniz, kıyaslamayınız.
- Eğitilebilir zihinsel engelli çocuktan yapabileceğinden fazla başarı
beklemeyiniz.
- Eğitilebilir zihinsel engelli çocuğun eğitiminde sabır ve hoşgörü
göstermezseniz, çocuğa destek olmazsanız çocuğun var olan ilgi, yetenek ve
İsteğini köreltmiş olursunuz. Çocuğun sorularına basit ve kısa kelimelerle
(anlayacağı) şekilde cevap vermeye çalışınız.
- Çocuğun sosyalilişkilerini geliştirmesi için arkadaşlarıyla
oynamasına. yeni arkadaşlıklar edinmesine müsaade edin. Evde kapalı
kalması Çocuğun sosyal yönünü geriletecektir.
- Çocuğun temel eğitimi sonrasında, aile çevresinin de kolayca takip
edilebileceği bir iş yerinde meslek edinmesi sağlanabilir.
- Öğretmenle sıkı diyalog kurulmalı, sınıftaki çalışmaların devamının
evde de sağlanması mümkün olmalı.
- Çocuğun basit komutlara alışması için evde egzersizler yapılmalıdır.(
bardağı getir, koltuğa otur / git- gel v.b.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder