Zihinsel yetersizliklerin % 3-4’ünü oluşturur.
Zekâ bölümleri 20-34 arasında olup bireyin öz bakım becerilerinin öğretimi de
dahil olmak üzere yaşam boyu süren, yaşamın her alanında tutarlı ve daha yoğun
özel eğitim ile destek hizmete ihtiyacı olması durumudur.
Erken
çocukluk yıllarında konuşma becerisini ya çok az kazanırlar ya da kazanamazlar.
Okul döneminde konuşmayı öğrenebilirler ancak, temel bakım düzeyinde
eğitilebilirler. Yetişkinlikte yaşamda yakın bir denetim ile basit işleri
yapabilirler.
Bu
çocuklar bağımsız yaşam becerileri öğrenebilirler. Ancak akademik becerileri
öğrenmede güçlük çekerler. Dil ve konuşma gelişimlerinde gecikme, ilk
basamaklarda takılma, basmakalıp konuşma, eklemleme bozukluğu, ses bozukluğu,
kekemelik yaygın şekilde görülmektedir.
Bu çocukların genel
özellikleri aşağıda sıralanmıştır;
-
Geç ve güç öğrenirler
-
Genelleme yapamazlar
-
Bilgilerini benzer durumlara transfer edemezler
-
Dikkatleri kısa süreli ve dağınıktır
-
Kolayca yorulurlar ve dayanıksızdırlar
-
Yakın şeylerle ilgilidirler ,uzak geleceğe aldırış etmezler
-
Algı ve tepkileri basittir
-
Çabuk unuturlar
-
İlgileri çok değişkendir sürekli değişir
-
Oyunlarda kendilerinden küçüklerle oynamayı tercih ederler
-
Her işte bağımlı olmayı seçerler
-
Arkadaşlık kurmada zorluk çekerler ve
kurdukları dostluklar kısa ömürlüdür
-
Kendilerine güvenleri çok azdır
-
Sosyal becerileri azdır
-
Kurallara uymakta zorluk çekerler
-Bunlar
birazcık okuma yazma öğrenebilirler
-Bunlar
çoğunlukla monoton ve el becerilerine dayanan işler öğretilebilir
-Toplum
içinde birisinin rehberliği altında yaşayabilirler
Ağır
Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğretmenleri, Sınıf İçinde
Neler Yapmalıdırlar?
Ağır düzeyde zihinsel yetersizliği olan
öğrencilerin öğretmenleri sınıf içinde şunları yapmalıdırlar:
1.
Çocuk kısa ve basit komutlara alıştırılmalıdır. Olumsuzdan daha çok, olumlu
ifadeler kullanılmalıdır.
2.
Acele ve telaşlı ifadeler yerine sakin ifadeler kullanılmalıdır.
3.
Etkinlikler seviyeye uygun, somut ağırlıklı ve basit olmalıdır.
4.
Öğrencinin başarılı çalışmaları mutlaka görülmeli, değer verilmeli ve gerekirse
ödüllendirilmelidir. Bu becerilerini daha da geliştirmeleri için desteklenmeli
ve aileye gerekli rehberlik yapılmalıdır.
5.
Öğretilebilir çocukların öğrenmelerinde, yaparak ve yaşayarak öğrenme daha
etkili ve sürekli olmaktadır. Çocuğun grup çalışmalarına katılımını sağlayıcı
etkinliklerde bulunması desteklenmelidir.
6.
Etkinliklere çocuğun gelişim seviyesine uygun araç gereç ve çalışmalarla
başlanılmalıdır.
7.
Becerilerin kazandırılmasında doğru davranışların verilmesi gerekir. Çocukların
düzgün konuşmalarını isteyen öğretmen her şeyden önce kendisi düzgün
konuşmalıdır.
8.
Öğrencilere gerekli ve yeterli bireysel çalışma alışkanlıklarını kazandırabilmek
için başlama, devam, değerlendirmede öğretmen daima öğrencileri ile birlikte
olmalıdır.
Ağır
Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Aileleri Neler Yapmalıdırlar?
- ÇOCUĞUNUZU KABLU EDİN: Anne baba
olarak birbirinizi suçlamayın. Suçlu aramayın. Onu olduğu gibi kabul edin.
Gelişimi için gerekli ilginizi ve şefkatinizi esirgemeyin. Sevgi ve
şefkatin beden ve ruhsal gelişim üzerinde büyük etkisi vardır.
- ÇOCUĞUNUZU SUÇLAMAYIN: Onu aileye
verilmiş bir ceza olarak görmeyin.
- ÇOCUĞUNUZDAN UTANÇ DUYMAYIN:Utanç
duymadan sokağa çıkmasına , arkadaşlarıyla oynamasına yardımcı olun.
Özellikle yüz, beden, diş, saç, tırnak temizliğine , giysilerinin düzgün
ve temiz olmasına dikkat edin.
- ÇOCUĞUNUZU BECERİKSİZ BULMAYIN: “Sen
onu yapamazsın” diyerek atılımını engellemeyin. Elinden geldiği kadar
yapmasına imkan verin.
- ÇOCUĞUNUZU ÇOK ŞEY YAPMAYA ZORLAMAYIN:
Onun zekaca geriliği nedeniyle yeteneklerinin sınırlı olduğunu kabul edin.
- Varolan yeteneklerini en iyi
kullanılabilir duruma getiriniz.
- Öğretilebilir düzeydeki çocuklar
başkalarının istediklerini değil, ilgi duydukları şeyleri öğrenirler.
- Pratik hayatta kendine yetecek kadar
temel beceri ve alışkanlıkları kazandırmak gerekir.(Örneğin;yemek yeme
,tuvalet alışkanlığı vb. kazandırma)
- Çocuğun evdeki faaliyetlere
katılmasını sağlayın.(Örneğin; yattığı yatağı düzeltmesi, masaya bardak ve
tabak yerleştirme vb. )
- Boş zamanlarını yararlı bir şekilde
değerlendirmesini sağlayıcı faaliyetlerde bulunmasını sağlayın. (Örneğin
;televizyon izlemek , arkadaşlarıyla oyun oynamak vb.)
- Güven sarsıcı durumlardan (sözlerle
,isteklerden) kaçınılmalıdır. Çocuğu başkalarıyla kıyaslamayın,
davranışlarından ötürü eleştirmeyin.
- Aşırı koruyucu ve kollayıcı tavırlarla
bağımsızlıklarının engellenmesini , kötüye kullanılmasını, istismar
edilmesini önleyici tedbirler almak gerekir.
- Çocuğunuzun başarılı çalışmaları
mutlaka görülmeli, değer verilmeli gerekirse ödüllendirilmelidir.
- SON SÖZ OLARAK:Çocuğunuzu bol bol
konuşturun , onu konuşurken sabırla dinleyin ve dinlediğinizi belli
edin,sözünü kesmeyin. Çocuğunuzu eğitirken ACELESİZ-SABIRLI, TEKRARDAN
BIKMAZ ,SÜREKLİ OLARAK GÜLER YÜZLÜ OLMAYA dikkat etmeyi unutmayınız
Ağır Düzeyde Zihinsel Yetersizliği
Olan Bireylerin Yararlandığı Eğitim Ortamları
Ülkemizde ağır düzeyde zihinsel
yetersizliği olan bireylerin yararlandığı eğitim ortamları; eğitim ve uygulama
okulları ile iş eğitim merkezleridir.
1) Ağır Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Bireyler
İçin Açılan Eğitim ve Uygulama Okulları:
a)
Genel eğitim programlarından yararlanamayan, okul öncesi ve zorunlu ilköğretim
çağındaki, ağır ve orta düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireyler için açılan
gündüzlü özel eğitim kurumlarıdır.
b)
Bu okullarda; öğrencilerin, öz bakım ve temel yaşam becerileri ile işlevsel
akademik becerilerini geliştirmek ve topluma uyumlarını sağlamak amacıyla
gelişimsel eğitim programları uygulamaktadır.
c)
Sınıf mevcutları, okul öncesi eğitim sınıflarında en fazla altı, diğer
sınıflarda ise en fazla sekiz öğrenciden oluşmaktadır.
d)
Okul öncesi eğitimi sınıfından altıncı sınıfa kadar sınıflarda iki özel eğitim
öğretmeni; yedinci ve sekizinci sınıflarda ise, bir özel eğitim öğretmeni ile
bir usta öğretici veya iki özel eğitim öğretmeni görevlendirilmektedir.
e)
İş eğitim dersi atölye öğretmenlerince okutulmaktadır.
f)
Okul programı bireysel yeterliliklerine dayalı gelişim özellikleri
doğrultusunda bireyselleştirilmektedir.
g)
Öğretmenler, her çocuğun bireyselleştirilmiş eğitim programına göre hem grup
eğitimi, hem de birebir eğitim yapmaktadırlar.
h)
Öğrenci, bireysel yeterliliklerine dayalı gelişim özellikleri dikkate alınarak
uygun sınıfa yerleştirilmektedir.
i)
Eğitim süresi 8 yıldır.
2) İş Eğitim Merkezleri
a)Eğitim
uygulama okullarını bitiren veya zorunlu eğitim çağı dışında kalan zihinsel
yetersizliği olanlar ve / veya genel eğitim programlarından yararlanamayan özel
eğitim gerektiren bireylerin; temel yaşam becerilerini geliştirmek, öğrenme
gereksinimlerini karşılamak, topluma uyumlarını sağlamak, onları işe hazırlamak
amacıyla farklı konu ve sürelerde meslek kurslarının düzenlendiği, gün-düzlü
özel eğitim kurumlarıdır.
b)
Sınıflarda bir özel eğitim öğretmeni ile bir atölye öğretmeni / usta öğretici
veya iki özel eğitim öğretmeni görevlendirilmektedir.
c)
Merkezde etkinlik süresi günde toplam altı ders saatidir.
d)
Eğitim süresi 3 yıldır.
e)Bir
kurs programını tamamlayan kursiyer, farklı bir kurs programından da
yararlanabilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder