17 Aralık 2020 Perşembe

SAAT ÖĞRETİCİ PROGRAM

 


Gom Player üzerinden çalışan bu program hem yüz yüze eğitimde hem uzaktan eğitimde özel eğitimciler için oldukça kullanışlıdır. Oklar aracılığı ile saat ve dakika ayarı yapılarak öğrenci ile saat çalışması yapılabilmektedir. Programı indirmek için aşağıdaki linke tıklayınız:

Saat Öğretici Program

13 Aralık 2020 Pazar

MARMARA BÖLGESİ POWERPOİNT SUNUSU(SLAYT)

 

marmara bölgesi
Özel gereksinimli öğrencilerimize yönelik hazırladığımız Marmara Bölgesi konulu sunumuz için aşağıdaki linke tıklayınız. Sunularımız bilgi içerikleri az, resimleri çok, öğrencilerimizin ilgisini çekecek biçimde hazırlanmıştır:


MARMARA BÖLGESİ SUNU



1 Aralık 2020 Salı

OYUNCAK TRENLE OYNAMA BECERİ ANALİZİ




 Daha çok otizm spektrum bozukluğuna sahip bireylerde olmak üzere özel gereksinimli öğrencilerin çoğunda gündelik hayatta kullanılan becerilerin yapılandırılmış eğitim ortamlarında kazandırılması gerekir. Oyun becerileri de bu tip becerilerdendir. Aşağıda trenle oynama beceri analizi tarafımızdan dilimize çevrilmiş olup, orijinali de yine aşağıda verilmiştir. 


a. Akranına oyun oynamayı isteyip istemediğini sorar.

b. Akranına “Hadi tren oynayalım,” der.

c. Akranına en az iki parça verir.

d. Akranına “Hadi bir tren yapalım,” der.

e. Akranından parçaları ister.

f. Kendi parçaları ile akranının parçalarını bir araya getirir.

g. Akranından oyuncak hayvanları trene yerleştirmelerini ister.

h. Treni ray çevresinde hareket ettirir.

i. Akranına “Senin sıran,” der.

j. Akranına “Bu eğlenceli,” der. 


Play Activity with Trains (Liber et al., 2008)

a. Asks peer to play

b. Tells peer, “Let’s play trains”

c. Gives peer at least two tracks

d. Tells peer, “Let’s make a train”

e. Asks peer for train pieces

f. Puts train pieces together with peer’s pieces

g. Asks peer for animals to put on train

h. Moves train around track

i. Tells peer, “Your turn!”

j. Tells peer, “That was fun!”


26 Kasım 2020 Perşembe

GİTARLA RİTİM ATMA BECERİ ANALİZİ

 


Gitarla Ritim Atma Beceri Analizi

1. Sol eliyle gitarın sapından kavrar.

2. Sağ eliyle gitarın gövdesinden tutar.

3. Gitarın sapını sol elinin avuç içine gelecek şekilde tutar.

4. Gitarı sağ dizinin üzerine koyar.

5. Sağ dirseğini gitarın gövdesinin üzerine koyar.

6. İşaret parmağıyla baş parmağını birleştirir.

7. Üst telden başlayarak birleştirdiği işaret ve baş parmağını aşağıya doğru tellere değdirerek indirir.

8. Birleştirdiği işaret ve baş parmağını alt telden üst tele doğru tellere değdirerek çeker.

9. Parmaklarını açarak avcunun içini tellerin üzerine vurur.

10. İşaret ve baş parmağıyla alt ve üst teli aynı anda tutar

11. Tuttuğu alt ve üst teli dışa doğru çeker

Bu beceri analizi Evgin ÇAY ve Fidan ÖZBEY'in ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE GİTARLA RİTİM ATMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNDE EŞZAMANLI İPUCUYLA ÖĞRETİMİN ETKİLİLİĞİ makalelerinden alınmıştır.


21 Kasım 2020 Cumartesi

FOTOKOPİ ÇEKME BECERİ ANALİZİ


 

Fotokopi Çekme Beceri Analizi

1. Güç düğmesine basarak makineyi açar.

2. Makine çekime hazır oluncaya kadar bekler.

3. Makinenin üst kapağını yukarıya doğru kaldırarak

açar.

4. Fotokopisini çekeceği kağıdı ön yüzü ekranın

üstüne A-4 işaretlerine dayanacak şekilde dikey olarak

yerleştirir.

5. Makinenin üst kapağını kapatır.

6. Masanın üzerinde bulunan boş kağıtlardan bir A-4

kağıdını alır.

7. Kağıdı makinenin sağ kenarında bulunan kağıt alıcı

yuvaya yerleştirir.

8. Işık yanınca çekim düğmesine basar.

9. Çekim yapılıncaya kadar birkaç saniye bekler.

10. Makinenin üst kapağını yukarıya doğru kaldırarak

açar.

11. Fotokopisi çekilen kağıdı sağa/sola doğru

döndürerek arka yüzünü ekranın üstüne A-4 işaretlerine

dayanacak şekilde dikey olarak yerleştirir.

12. Makinenin üst kapağını kapatır.

13. Makineden çıkan çekim yapılmış kağıdı alır.

14. Kağıdı sağa/sola doğru döndürerek ters çevirir.

15. Kağıdı makinenin sağ kenarında bulunan kağıt alıcı

yuvaya yerleştirir.

16. Işık yanınca çekim düğmesine basar.

17. Çekim yapılıncaya kadar birkaç saniye bekler.

18. Makinenin üst kapağını yukarıya doğru kaldırarak

açar.

19. Fotokopisi çekilen kağıdı alır.

20. Makinenin üst kapağını kapatır.

21. Fotokopisi çekilmiş kağıdı alır.

22. Kağıdı kontrol eder.

23. Kağıdı makinenin üstüne koyar.

24. Güç düğmesine basarak makineyi kapatır.

 

Not: Bu analiz Şerife Yücesoy Özkan ve Oğuz Gürsel’in Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fotokopi Çekme Becerisinin Öğretiminde Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Etkililiği adlı yayınlanmış makalelerinden alınmıştır.

15 Kasım 2020 Pazar

GEREKSİNİM TABLOSU

 

gereksinim tablosu

Gereksinim Tablosu, özel eğitimde yaygın kullanılan dokümanlardandır. Özellikle kalabalık sınıflarda öğretilecek becerilerin belirlenmesinde kullanılır. Bireysel olarak alınan öğrenci performansları birleştirilerek tabloya eklenir. "+" kullanılan sayı beceriyi yapabilen öğrenci sayısını belirtirken, "-" kullanılan sayı beceriyi yapamayan öğrenci sayısını belirtir. Sınıf mevcudunun çoğunun yapamadığı beceri öncelikli olarak öğretilir. Gereksinim tablosu etkili ve verimli ders işlemek için oldukça kullanışlıdır. 

Aşağıdaki tablo örnek olması için bir kısmı yüklenen bir tablodur. Tamamını buradan indirebilirsiniz.

X SINIFI KAVRAM ve BECERİ GEREKSİNİM TABLOSU--

 

RENKLER

EŞLEME

GÖSTERME

SÖYLEME

Kırmızı

3+ 3-

1+ 5-

1+ 5-

Sarı

3+ 3-

1+ 5-

6-

Mavi

3+ 3-

1+ 5-

1+ 5-

Yeşil

3+ 3-

1+ 5-

1+ 5-

ŞEKİLLER

 

 

 

Daire

2+ 4-

6-

6-

Üçgen

1+ 5-

6-

6-

Kare

1+ 5-

6-

6-

Dikdörtgen

1+ 5-

6-

6-

BÜYÜKLÜK

 

 

 

Büyük

6-

6-

6-

Küçük

6-

6-

6-

UZUNLUK

 

 

 

Uzun

2+ 4-

1+ 5-

6-

Kısa

6-

6-

6-

KONUM

GÖSTERME

SÖYLEME

 

İçinde

1+ 5-

6-

 

Üstünde

1+ 5-

6-

 

Önünde

6-

6-

 

ÖZBAKIM BECERİLERİ

 

TUVALET BECERİLERİ

YARDIMLA

BAĞIMSIZ

 

Altı Bağlanır.

 

 

 

Tuvaleti geldiğinde haber verir.

 

 

 

Tuvaletini yapar.

 

 

 

Tuvalet temizliğini yapar.

 

 

 

GİYİNME BECERİLERİ

 

 

 

Şapka Çıkarır.

 

 

 

Çorap Çıkarır.

 

 

 

Pantolon Çıkarır.

 

 

 

Fermuar açar.

 

 

 

Düğme açar.

 

 

 

Şapka Giyer.

 

 

 

Çorap Giyer.

 

 

 

Kazak Giyer.

 

 

 

Pantolon Giyer.

 

 

 

Fermuar kapatır.

 

 

 

Düğme ilikler.

 

 

 

YEMEK YEME BECERİLERİ

 

 

 

Parmakla tutarak yemek yer.

 

 

 

Bardaktan su içer.

 

 

 

Kaşıkla yemek yer.

 

 

 

KİŞİSEL BAKIM ve TEMİZLİK

 

 

 

Elini yıkar.

 

 

 

Burnunu temizler.

 

 

 

Dişlerini fırçalar.

 

 

 

Saçlarını tarar.

 

 

 

PSİKOMOTOR BECERİLER

 

PSİKOMOTOR

YARDIMLA

BAĞIMSIZ

 

Eline verilen nesneyi avuç içi ile tutar.

 

5+ 1-

 

Önündeki nesneye uzanır ve alır.

 

5+ 1-

 

İki elinde iki farklı nesneyi tutar.

 

5+ 1-

 

Küçük bir nesneyi baş ve işaret parmağıyla tutar.

 

5+ 1-

 

Elindeki nesneyi bırakır

 

5+ 1-

 

Elindeki nesneyi bir kabın içine koyar.

 

5+ 1-

 

Elindeki nesneyi bir elinden diğerine geçirir.

 

5+ 1-

 

Çubuktaki halkaları çıkarır.

 

5+ 1-

 

YIRTMA

 

 

 

Avuç içi ile yırtar

 

5+ 1-

 

Parmak ucu ile düz çizgi üzerinden yırtar.

6-

 

 

BOYAMA

 

 

 

Kalemi tutar.

 

5+ 1-

 

Rasgele boyama yapar.

 

5+ 1-

 

Basit resmi boyar.

 

2+ 4-

 

Ayrıntılı resmi boyar.

 

2+ 4-

 

KESME

 

 

 

Makasla rasgele keser.

 

5+ 1-

 

Makasla düz çizgi üzerinden keser

 

2+ 4-

 

Makasla basit bir şekli keser

 

1+ 5-

 

Makasla ayrıntılı resimleri keser

6-

 

 

ÇİZME

 

 

 

Modele bakarak iki satır aralığına dik çizgi çizer

 

2+ 4-

 

Modele bakarak iki satır aralığına yuvarlak çizgi çizer.

 

2+ 4-

 

Modele bakarak basit şekli çizer.

 

2+ 4-

 

2-3 bölümden oluşan resimler çizer.

 

1+ 5-

 

Komposizyon ifade eden resimler çizer.

6-

 

 

BÜYÜK KAS BECERİLERİ

 

 

 

Yürür

 

6+

 

Koşar

 

6+

 

Merdiven iner

 

6+

 

Merdiven çıkar

 

6+

 

Büyük nesneleri iter, çeker.

 

6+

 

Topu tutar.

 

5+ 1-

 

BİLİŞSEL BECERİLER

 

Modele bakarak tek kolunu kaldırır.

 

5+ 1-

 

Modele bakarak iki kolunu kaldırır.

 

5+ 1-

 

Modele bakarak alkış yapar.

 

5+ 1-

 

Önündeki nesneye bakar.

 

6+

 

Oyuncağı yere düştüğünde arkasından bakar.

 

5+ 1-

 

Çocuğun göz hizasından hareket ettirilen (sağdan sola, soldan sağa, yukarıdan aşağıya, aşağıdan yukarıya)nesneyi izler.

 

 

 

5+ 1-

 

Küçük bir nesneyi bulmak için küçük bir kutunun kapağını açar ve nesneyi bulur.

 

5+ 1-

 

Tümüyle saklanmış bir oyuncağı bulur.

 

5+ 1-