14 Kasım 2020 Cumartesi

DÖRT FARKLI EŞYAYI ÜTÜLEME BECERİ ANALİZLERİ (MENDİL, YASTIK KILIFI, TİŞÖRT, EŞORTMAN)

ütü yapma

                                                                                               

 

ÜTÜ YAPMA BECERİ AŞAMALARI

 

A)Mendil Ütüleme

B)Yastık Kılıfı Ütüleme

C)Tişört Ütüleme

D)Eşortman Ütüleme

 

 

 

A)Mendil Ütüleme Beceri Analizi

 

1-Ütünün Fişini Prize Takar.

a)Kullandığı elinin baş ve işaret parmağının arasında kalacak şekilde fişi tutar.

b)Fişin uçlarını prizin deliklerinin karşısına getirir.

c)Ütünün fişini prize doğru iter.

d)Kullandığı elini fişten çeker.

 

2-Mendili Masaya Serer.

a)Her iki elinin baş ve işaret parmağının arasında kalacak şekilde mendili tutar.

b)Mendili biraz yukarı kaldırır.

c)Mendili masanın üzerine doğru sirkeler.

d)Mendili masaya koyar.

e)Mendilin uçlarını bırakır.

 

3-Serilmiş Mendili Düzeltir.

a)Her iki elinin avuç içi aşağı bakacak şekilde mendilin üzerine yan yana koyar.

b)Her iki elini zıt yönde hareket ettirerek mendili düzeltir.

c)Ellerini mendilden çeker.

 

4-Mendili Ütüler.

a)Kullandığı elinin avuç içinde kalacak şekilde ütünün sapından tutar.

b)Ütüyü biraz kaldırır.

c)Ütüyü mendilin bir köşesine koyar.

d)Kullanmadığı elini mendilin üzerine koyar.

e)Ütüyü mendilin diğer ucuna doğru hareket ettirir.

f)Ütüyü miktar kaldırır.

g)Ütüyü ütülediği yerin biraz altına koyar.

h)Ütüyü mendilin diğer ucuna doğru hareket ettirir.

ı)Ütüyü bir miktar kaldırır.

i)Ütüyü masanın kenarına getirir.

j)Ütüyü masanın kenarındaki tahtanın üzerine koyar.

k)Ütünün sapını bırakır.

 

5-Ütünün fişini prizden çeker.

a)Kullandığı elinin baş ve işaret parmakları arasında kalacak şekilde ütünün fişini tutar.

b)Ütünün fişini kendine doğru çeker.

c)Ütünün fişini yere bırakır.

 

 

B)Yastık Kılıfı Ütüleme Beceri Analizi

 

1-Ütünün Fişini Prize Takar.

a)Kullandığı elinin baş ve işaret parmağının arasında kalacak şekilde fişi tutar.

b)Fişin uçlarını prizin deliklerinin karşısına getirir.

c)Ütünün fişini prize doğru iter.

d)Kullandığı elini fişten çeker.

 

2-Yastık Kılıfını Masaya Serer.

a)Her iki elinin baş ve işaret parmağının arasında kalacak şekilde yastık kılıfını alttaki ucundan tutar.

b)Yastık Kılıfını biraz yukarı kaldırır.

c)Yastık Kılıfını masanın üzerine doğru sirkeler.

d)Yastık Kılıfını masaya koyar.

e)Ellerini yastık kılıfından çeker.

 

 

3-Serilmiş Yastık Kılıfını Düzeltir.

a)Her iki elinin avuç içi aşağı bakacak şekilde yastık kılıfını üzerine yan yana koyar.

b)Her iki elini zıt yönde hareket ettirerek yastık kılıfını düzeltir.

c)Ellerini yastık kılıfından çeker.

 

4- Yastık Kılıfını Ütüler.

a)Kullandığı elinin avuç içinde kalacak şekilde ütünün sapından tutar.

b)Ütüyü biraz kaldırır.

c)Ütüyü yastık kılıfının bir köşesine koyar.

d)Kullanmadığı elini yastık kılıfının üzerine koyar.

e)Ütüyü yastık kılıfının diğer ucuna doğru hareket ettirir.

f)Ütüyü miktar kaldırır.

g)Ütüyü ütülediği yerin biraz altına koyar.

h)Ütüyü yastık kılıfının diğer ucuna doğru hareket ettirir.

ı)Ütüyü bir miktar kaldırır.

i)Ütüyü masanın kenarına getirir.

j)Ütüyü masanın kenarındaki tahtanın üzerine koyar.

k)Ütünün sapını bırakır.

 

5-Ütünün fişini prizden çeker.

a)Kullandığı elinin baş ve işaret parmakları arasında kalacak şekilde ütünün fişini tutar.

b)Ütünün fişini kendine doğru çeker.

c)Ütünün fişini yere bırakır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 C TİŞÖRT ÜTÜLEME BECERİSİNİN ANALİZİ

 

1-ÜTÜNÜN FİŞİNİ PRİZE TAKAR

1)Kullandığı elinin baş ve işaret parmağı arasında kalacak şekilde fişi tutar

2)Fişin uçlarını prizin deliklerine gelecek şekilde çevirir

3)Fişin uçlarını prizin deliklerine sokar

4)Fişi prize doğru bastırır

5)Kullandığı elini fişten çeker

 

2-TİŞÖRTÜ ÜTÜ MASASINA SERER

1) Her iki elinin baş ve diğer  parmakları arasında kalacak şekilde tişörtün omuzlarından tutar.

2)Tişörtü bir miktar kaldırır.

3)Her iki elini yanlara doğru açarak tişörtü açar.

4-Tişörtün omuz kısmı karşıya,etek kısmı kendine doğru gelecek şekilde tişörtün ön kısmını masaya serer.

 

3-TİŞÖRTÜ DÜZELT

1) Her iki elinin avuç içi tişörtün üstüne gelecek şekildeellerini yan yana koyar.

2)Ellerini yanlara doğru hareket ettirerek tişörtü düzeltir.

3)Kullandığın elinle tişörtün kolundan tutar.

4) Tişörtün kolunu yana doğru çekerek düzeltir.

5)Kullanmadığın elinle tişörtün kolundan tutar.

6) Tişörtün kolunu yana doğru çekerek düzeltir.

 

 

4-TİŞÖRTÜN ÖN KISMINI ÜTÜLER

1)Kullandığı eliyle ütünün sapından tutarar

2)Ütüyü bir miktar kaldırır

3)Ütüyü kul(+) elin tarafındaki tişörtün etek kısmına koyar.

4) Ütüyü sağa sola hareket ettirerek omuza kadar ilerletir.

5)Ütüyü kaldırır.

6)Ütüyü etek kısmının ütülediğin yerin yanına koyar.

7)Ütüyü sağa sola hareket ettirerek yakaya kadar ilerletir.

8)ütüyü kaldırır.

9)ütüyü etek kısmının ütülenmeyen kısmına koyar

10)Ütüyüy sağa sola hareket etttirerek omuza kadar ilerletir.

11)Ütüyü tişörtün  kul(+) elin tarafındaki kolunun üzerine koyar.

12) Ütüyü sağa sola doğru hareket ettirerek kolu ütüler.

13) Ütüyü kaldırır.

14)ütüyü diğer kolun üzerine koyar

15) Ütüyü sağa sola doğru hareket ettirerek kolu ütüler.

16)Ütünün  ön kısmı havaya gelecek şekilde arka kısmını üzerine koyar.

 

 

5-TİŞÖRTÜN ARKA KISMINI ÜTÜLER

1)Kul(+) elinin baş parmağı altta diğer parmakları üstte olacak şekilde tişörtün kul(-) elin tarafındaki kolundan tutar.

2)Tişörtü bir miktar kaldırır

3)Boştaki elinin baş parmağı içte diğer parmaklarıdışta klacak şekilde tutar.

4)Her iki elinle tişörtün omuzlarını aynı hizada tutar.

5)Her iki elini yana açarak tişörtü açar.

6) Tişörtün omuz kısmı karşıya,etek kısmı kendine doğru gelecek şekilde tişörtün ön kısmını masaya serer

7) Her iki elinin avuç içi tişörtün üstüne gelecek şekildeellerini yan yana koyar.

8)Ellerini yanlara doğru hareket ettirerek tişörtü düzeltir.

9)Kullandığın elinle tişörtün kolundan tutar.

10) Tişörtün kolunu yana doğru çekerek düzeltir.

11)Kullanmadığın elinle tişörtün kolundan tutar.

12) Tişörtün kolunu yana doğru çekerek düzeltir.

13)Kullandığı eliyle ütünün sapından tutar

14)Ütüyü bir miktar kaldırır

15)Ütüyü kul(+) elin tarafındaki tişörtün etek kısmına koyar.

16) Ütüyü sağa sola hareket ettirerek omuza kadar ilerletir.

17)Ütüyü kaldırır.

18)Ütüyü etek kısmının ütülediğin yerin yanına koyar.

19)Ütüyü sağa sola hareket ettirerek yakaya kadar ilerletir.

20)ütüyü kaldırır.

21)ütüyü etek kısmının ütülenmeyen kısmına koyar

22)Ütüyüy sağa sola hareket etttirerek omuza kadar ilerletir.

23)Ütüyü tişörtün  kul(+) elin tarafındaki kolunun üzerine koyar.

24 )Ütüyü sağa sola doğru hareket ettirerek kolu ütüler.

25 )Ütüyü kaldırır.

26)ütüyü diğer kolun üzerine koyar

27 )Ütüyü sağa sola doğru hareket ettirerek kolu ütüler.

28)Ütünün  ön kısmı havaya gelecek şekilde arka kısmını üzerine koyar

 

6-ÜTÜNÜN FİŞİNİ PRİZDEN ÇEKER

1)Kullandığı elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde ütünün fişini tutar

2)Kullanmadığı elini prizin üzerine bastırır

3)Ütünün fişini kendine doğru çeker

 

 

 

D)Eşortman Ütüleme Beceri Analizi

 

1-Ütünün Fişini Prize Takar.

a)Kullandığı elinin baş ve işaret parmağının arasında kalacak şekilde fişi tutar.

b)Fişin uçlarını prizin deliklerinin karşısına getirir.

c)Ütünün fişini prize doğru iter.

d)Kullandığı elini fişten çeker.

 

 

 

2- Eşortmanı Masaya Serer.

a)Her iki elinin baş ve işaret parmağının arasında kalacak şekilde eşortmanı alttaki ucundan tutar.

b)Eşortmanı biraz yukarı kaldırır.

c)Eşortmanı masanın üzerine doğru sirkeler.

d)Eşortmanı masaya koyar.

e)Ellerini eşortmanı çeker.

 

 

3-Serilmiş Eşortmanı Düzeltir.

a)Her iki elinin avuç içi aşağı bakacak şekilde eşortmanı üzerine yan yana koyar.

b)Her iki elini zıt yönde hareket ettirerek eşortmanı düzeltir.

c)Ellerini eşortmanı çeker.

 

4-Eşortmanı Ütüler.

a)Kullandığı elinin avuç içinde kalacak şekilde ütünün sapından tutar.

b)Ütüyü biraz kaldırır.

c)Ütüyü eşortmanın bir köşesine koyar.

d)Kullanmadığı elini eşortmanın üzerine koyar.

e)Ütüyü eşortmanın diğer ucuna doğru hareket ettirir.

f)Ütüyü miktar kaldırır.

g)Ütüyü ütülediği yerin biraz altına koyar.

h)Ütüyü eşortmanın diğer ucuna doğru hareket ettirir.

ı)Ütüyü bir miktar kaldırır.

i)Ütüyü masanın kenarına getirir.

j)Ütüyü masanın kenarındaki tahtanın üzerine koyar.

k)Ütünün sapını bırakır.

 

 

5-Ütünün fişini prizden çeker.

a)Kullandığı elinin baş ve işaret parmakları arasında kalacak şekilde ütünün fişini tutar.

b)Ütünün fişini kendine doğru çeker.

c)Ütünün fişini yere bırakır.

 

 

 


 

12 Kasım 2020 Perşembe

İÇ ANADOLU BÖLGESİ POWERPOİNT SUNUSU(SLAYT)

 

iç anadolu bölgesi

Özel gereksinimli öğrencilerimize yönelik hazırladığımız İç Anadolu Bölgesi konulu sunumuz için aşağıdaki linke tıklayınız. Sunularımız bilgi içerikleri az, resimleri çok, öğrencilerimizin ilgisini çekecek biçimde hazırlanmıştır:

İÇ ANADOLU BÖLGESİ SUNU


1 Kasım 2020 Pazar

KARADENİZ BÖLGESİ POWERPOİNT SUNUSU(SLAYT)

 

KARADENİZ BÖLGESİ POWERPOİNT SUNUSU(SLAYT)

 

Özel gereksinimli öğrencilerimize yönelik hazırladığımız Karadeniz Bölgesi konulu sunumuz için aşağıdaki linke tıklayınız. Sunularımız bilgi içerikleri az, resimleri çok, öğrencilerimizin ilgisini çekecek biçimde hazırlanmıştır:

KARADENİZ BÖLGESİ SUNU 

10 Temmuz 2020 Cuma

BECERİ KONTROL LİSTESİ


beceri kontrol listesi

BECERİ KONTROL LİSTESİ

 

ÖĞRENCİNİN ADI VE SOYADI:                               DEĞERLENDİRME TARİHİ:

 

 

DOĞUM TARİHİ                  :                                        UYGULAYICI ADI:

 

FORMUN AMACI: Bu form, öğrencilerin psikomotor becerilerdeki gereksinimlerini belirlemeye yönelik olarak hazırlanmıştır.

UYGULAMA YÖNERGESİ: Her bir beceri sınıfı kendi içinde kolaydan zora doğru bir sıra izleyen becerilerden oluşmaktadır. Bu yüzden her bir başlıkta yer alan beceriler değerlendirilirken, orta güçlükte bir beceriden değerlendirmeye başlanılacak eğer öğrenci bu beceriyi bağımsız gerçekleştiriyorsa bir sonraki beceriye geçilecektir. Eğer öğrenci, bağımsız gerçekleştiremiyorsa bir önceki beceriye geçilerek değerlendirmeye devam edilecektir. Bu sebeple lütfen her bir beceri grubunu değerlendirmeden önce başında yer alan yönergeyi okuyunuz. Aşağıda yer alan becerilerin karşında yer alan sütuna öğrencinin yapabildiklerine göre 0’dan 4’e kadar bir değer veriniz. Varsa gerekli açıklamayı açıklama sütununa yazınız. Değerlendirme sırasında gözlenen uygun olmayan davranışlar ve diğer gözlemlerinize ilişkin görüşlerinizi uygulamacı görüşü bölümüne yazabilirsiniz.

                              0    Her hangi bir ortamda herhangi bir bildirimin hiçbir bölümünü yapamıyor.

                              1    Bildirimi nadiren çok az bir bölümünü çok fazla yardımla yapabiliyor.

                              2    Bildirimi kararlı olmayan bir şekilde arada sırada fazla yardımla yapıyor.

                              3    Bildirimi çok az işaret edildiğinde yardımla yapabiliyor.

                              4    Bildirimi tam kararlı doğru kendiliğinden yardım gerekmeden uygun olarak yapıyor.

 

BECERİLER LİSTESİ

ÖZBAKIM BECERİLERİ

TUVALET BECERİSİ

Yönerge: Öğrenciyi değerlendirmeye “Tuvalet Becerileri” başlığı altında yer alan son sıradaki beceri olan “ Tuvalet Temizliğini Yapar” becerisi ile başlayın. Öğrenciye “tuvaletini yaptın şimdi temizlen ” diye yönergeyi verin. Öğrencinin yapabildiklerine göre 0’dan 4’e kadar bir değer veriniz. Varsa gerekli açıklamayı açıklama sütununa yazınız. Değerlendirme sırasında gözlenen uygun olmayan davranışlar ve diğer gözlemlerinize ilişkin görüşlerinizi uygulamacı görüşü bölümüne yazabilirsiniz.1. ,2. , 3. sıradaki becerileri aile görüşme formuna dayalı olarak doldurabilirsiniz.

 

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1.Altı bağlanır.

 

 

 

2.Tuvaleti geldiğinde haber verir.

 

 

 

3.Tuvaletini yapar.

 

 

 

4.Tuvalet temizliğini yapar.

-Bir eliyle tuvalet kağıdını yırtar. 

-Kağıdı poposuna götürerek poposunu siler.

-Kağıdı çöpe atar.

-Poposu temizlenene kadar yukarıdaki becerilere devam eder.

Tuvalet temizliğini yap.

 

 

GİYİNME BECERİLERİ

Yönerge: Öğrenciyi değerlendirmeye “Çıkarma Becerileri” başlığı altında yer alan beşinci sıradaki beceri olan “ Lastikli pantolon çıkarma” becerisi ile başlayın. Öğrenciye “pantolonunu çıkar” diye yönergeyi verin. Öğrencinin yapabildiklerine göre 0’dan 4’e kadar bir değer veriniz. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiriyorsa bir sonraki beceri olan “kazak çıkarma” becerisiyle değerlendirmeye devam edin, varsa gerekli açıklamayı açıklama sütununa yazınız. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiremiyorsa, bir önceki beceri olan” bağcıksız ayakkabı çıkarma” becerisi ile değerlendirmeye devam edin. Öğrenci, çıkarma becerilerinde bağımsız değilse, giyinme becerilerini değerlendirmenize gerek yoktur. Bu yüzden yemek yeme becerilerine geçiniz.

1-Giysileri Çıkarma

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1-Şapka çıkarır.

-Her iki eliyle şapkayı tutar

-Şapkayı başından çeker

Şapkanı çıkar

 

 

2-Çorap çıkarır.

-Her iki eliyle çorabın koncundan tutar.

-Çorabın koncunu topuğundan çıkarır.

-Çorabı ayağından çıkarır.

Çorabını çıkar

 

 

3-Eldiven çıkarır.

-Bir eliyle eldivenin lastikli kısmından tutar.

-Eldiveni elinden çıkarır.

Eldivenini çıkar

 

 

4-Bağcıksız ayakkabı çıkarır.

-Bir eliyle ayakkabının topuğundan tutar.

-Ayakabıyı çıkarır.

Ayakkabını çıkar

 

 

5-Lastikli Pantolon çıkarır.

-Her iki eliyle pantolonun lastikli kısmından tutar.

-Pantolonu aşağıya doğru indirir.

-Pantolonun paçalarını ayaklarından çıkarır.

Pantolonunu çıkar

 

 

6-Kazak çıkarır.

-Bir eliyle kazağın bir tarafındaki lastiği tutar.

- Diğer eliyle kazağın diğer tarafındaki lastiğini tutar.

-Kazağı yukarı doğru kaldırır.

-Kazağı kollarından çıkarır.

-Kazağı başından çıkarır.

 

Kazağını çıkar

 

 

7-Fermuar açar.

-Bir eliyle fermuarın ucundan tutar.

- Fermuarı aşağı doğru çeker.

Fermuarını çıkar

 

 

8-Düğme açar.

-Bir eliyle düğmeyi tutar.

-Diğer eliyle iliği tutar.

-Düğmeyi iliğin içinden iter.

-Düğmeyi iliğin içinden çıkarır.

Düğmeni aç

 

 

9-Bağcıklı ayakkabı çıkarır.

- Bağcığı çözer.

- Ayakkabıyı çıkarır.

Ayakkabını çıkar

 

 

2-Giysileri Giyinme

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1-Şapka giyer.

-İki eliyle şapkanın ucunu tutar

-Şapkayı başına götürür.

-Şapkayı giyer.

Şapkanı giy

 

 

2-Çorap giyer.

-Her iki eliyle çorabın koncundan  tutar.

-Parmaklarını açıp kapayarak çorabı avucunda toplar.

-Çorabın burnunu ayağına geçirir.

-Çorabı ayak topuğuna kadar çeker.

-Çorabı topuğundan geçirir.

-Çorabı yukarı doğru çeker

Çorabını giy

 

 

3-Eldiven giyer.

-Bir eliyle eldiveni tutar.

-Diğer elini eldivenin içine sokar.

- Elini eldivenin içine geçirir.

Eldivenini giy

 

 

4-Bağcıksız ayakkabı giyer.

-Ayağının burnunu ayakkabının içine sokar.

-Ayakkabıyı giyer.

Ayakkabını giy

 

 

5-Lastikli pantolon giyer.

-Her iki eliyle pantolonun lastikli kısmından tutar.

-Ayaklarını pantolonun paçalarına sokar.

- Pantolonu beline doğru çeker.

Pantolonunu giy

 

 

6-V yakalı Kazak giyer.

-Her iki eliyle kazağın lastikli kısmından tutar.

-Ellerini açıp kapayarak kazağın lastikli kısmını avucunda toplar

- Kazağı başından geçirir.

- Kazağın kollarını giyer.

- Kazağı beline doğru çeker.

Kazağını giy

 

 

7-Düğmeli pantolon giyer.

-Her iki eliyle pantolonun lastikli kısmından tutar.

-Pantolunu bacaklarına giyer.

- Pantolonu beline doğru çeker.

- Pantolonun düğmesini ilikler.

Pantolonunu giy

 

 

8-Kravat bağlar.

-Kravatı boynuna geçirir.

-Kravatı düğümler.

-Kravatı yukarı doğru çeker.

Kravatını bağla

 

 

YEMEK YEME BECERİLERİ

Yönerge: Öğrenciyi değerlendirmeye “Yemek Yeme Becerileri” başlığı altında yer alan üçüncü sıradaki beceri olan “Çatalla Yemek Yeme” becerisi ile başlayın. Öğrenciye “çatalla yemek ye” diye yönergeyi verin. Öğrencinin yapabildiklerine göre 0’dan 4’e kadar bir değer veriniz. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiriyorsa, bir sonraki beceri olan “Bıçak kullanma” becerisiyle değerlendirmeye devam edin, varsa gerekli açıklamayı açıklama sütununa yazınız. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiremiyorsa, bir önceki beceri olan” kaşıkla yemek yeme” becerisi ile değerlendirmeye devam edin.  ve Yemek Yeme Becerileri bittikten sonra kişisel bakım ve temizlik becerilerine geçin.

Yemek Yeme Becerileri

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1-Bardaktan su içer.

-İki eliyle bardağı tutar.

-Bardağı ağzına götürür.

-Suyu içer.

Bardaktan su iç

 

 

2-Kaşıkla yemek yer.

- Kullandığı elinin avuç içinde kalacak şekilde kaşığın sapından tutar.

- Kaşığı yiyeceğin içine daldırır.

- Kaşığı ağzına götürür.

-Yiyeceği yer.

Kaşıkla yemek ye

 

 

3-Çatalla yemek yer.

-Kullandığı elinin avuç içinde kalacak şekilde çatalın sapından tutar.

- Çatalı yiyeceğe batırır.

-Çatalı ağzına götürür.

-Yiyeceği yer.

Çatalla yemek ye

 

 

4-Bıçak kullanarak ekmeğin üstüne yağ sürer.

-Kullandığı elinin avuç içinde kalacak şekilde bıçağın sapından tutar

- Diğer eliyle ekmeği tutar.

- Bıçağı yağın üzerine götürür.

- Bıçağa yağ alır.

- Ekmeğin üzerine yağ sürer.

- Ekmeği yer.

Ekmeğin üstüne yağ sür

 

 

6-Çatal bıçak kullanarak yemek yer.

- Kullandığı eliyle bıçağı tutar.

- Diğer eliyle çatalı tutar.

- Çatalı yiyeceğe batırır.

- Bıçakla yiyeceği keser.

-  Kestiği yiyeceği yer.

 

Çatal ve bıçak kullanarak yemek ye

 

 

KİŞİSEL BAKIM VE TEMİZLİK BECERİLERİ

Yönerge: Öğrenciyi değerlendirmeye “Kişisel Bakım ve Temizlik” başlığı altında yer alan dördüncü sıradaki beceri olan “Saçlarını Tarama” becerisi ile başlayın. Öğrenciye “Saçlarını Tara” diye yönergeyi verin. Öğrencinin yapabildiklerine göre 0’dan 4’e kadar bir değer veriniz. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiriyorsa, bir sonraki beceri olan “Dişlerini Fırçalama” becerisiyle değerlendirmeye devam edin, varsa gerekli açıklamayı açıklama sütununa yazınız. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiremiyorsa, bir önceki beceri olan” Burnunu mendile silme” becerisi ile değerlendirmeye devam edin. Kişisel Bakım ve Temizlik Becerileri bittikten sonra Psiko-motor becerilere geçin.

Kişisel bakım ve temizlik

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1-Elini yıkar.

- Musluğu açar.

- Sabunu tutar.

- Ellerini musluğun altına götürür.

- Ellerini sabunlar.

- Sabunu bırakır.

- Ellerini durular.

- Musluğu kapatır.

Elini yıka

 

 

2-Yüzünü yıkar.

- Musluğu açar.

- Avuç içine su alır.

- Su ile yüzünü yıkar.

- Musluğu kapatır.

Yüzünü yıka

 

 

3-Burnunu mendile siler.

-Mendili tutar

-Mendili burnuna götürür.

- Mendile burnunu siler.

Burnunu mendile sil

 

 

4-Saç tarar.

-Tarağı tutar

-Tarağın dişlerini başının üstüne dayar.

-Tarakla saçlarını aşağıdan yukarı/ bir yandan diğer yana doğru tarar.

Saçını tara

 

 

5-Diş fırçalar.

-Macunun kapağını açar.

-Diş fırçasını tutar.

 -Fırçaya macun sürer.

-Musluğu açar.

-Dişlerini fırçalar.

- Ağzını durular.

- Fırçayı yıkar.

- Musluğu kapatır.

Dişini fırçala

 

 

6-Tırnak keser.

-Tırnak makasını tutar.

-Tırnak makasının ucunu tırnağının ucuna geçirir.

- Tırnak makasıyla tırnağını keser.

Tırnaklarını kes

 

 

7-Traş olur.

-Yüzüne traş köpüğü sürer.

-Jileti yüzüne götürür.

-Jiletle sakallarını keser.

- Yüzünü durular.

- Jileti temizler.

- Musluğu kapatır.

Traş ol

 

 

Resim iş Becerileri

Yönerge: Öğrenciyi değerlendirmeye “Boyama Becerileri” başlığı altında yer alan üçüncü sıradaki beceri olan “Pastel boya ile basit bir şekli boyama” becerisi ile başlayın. Öğrenciye “Pastel boya ile … boya ” diye yönergeyi verin. Öğrencinin yapabildiklerine göre 0’dan 4’e kadar bir değer veriniz.  Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiriyorsa,  bir sonraki beceri olan “Pastel boya ile kompozisyon ifade eden bir şekli boyama” becerisiyle değerlendirmeye devam edin, varsa gerekli açıklamayı açıklama sütununa yazınız. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiremiyorsa, bir önceki beceri olan” Pastel boya ile rastgele boyama yapma” becerisi ile değerlendirmeye devam edin. Boyama Becerileri bittikten sonra Kesme becerilerine geçin.

Boyama Becerileri

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1-Boya kalemini tutar.

-Kullandığı elinin baş ve işaret parmağıyla pastel boyayı ortasından tutar.

- Pastel boyayı biraz kaldırır.

-Orta parmağını ileri doğru iter.

Boya kalemini tut.

 

 

2-Pastel boya ile rastgele boyar.

-Pastel boyayı tutar.

- Pastel boyayı kağıdın üzerine götürür.

- Pastel boya ile kağıdı boyar.

Pastel boya ile kağıdı boya

 

 

3-Pastel boya ile basit bir şekli boyar.

-Pastel boyayı tutar.

-Pastel boyayı şeklin üzerine götürür.

-Pastel boya ile şekli boyar.

Pastel boya ile şekli

boya

 

 

Kesme Becerileri

Yönerge: Öğrenciyi değerlendirmeye “Kesme” başlığı altında yer alan üçüncü sıradaki beceri olan “Makasla Basit Bir Şekli Kesme” becerisi ile başlayın. Öğrenciye “Şekli kes ” diye yönergeyi verin. Öğrencinin yapabildiklerine göre 0’dan 4’e kadar bir değer veriniz.  Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiriyorsa, bir sonraki beceri olan “Kompozisyon ifade eden bir resimden istenilen parçayı kesme” becerisiyle değerlendirmeye devam edin, varsa gerekli açıklamayı açıklama sütununa yazınız. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiremiyorsa, bir önceki beceri olan” Makasla Kağıdı  Rastgele kesme” becerisi ile değerlendirmeye devam edin.  Kesme Becerileri bittikten sonra günlük yaşam becerilerine geçin.

Kesme Becerileri

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1-Makasla kağıdı  rastgele keser.

- Makası tutar.

- Kağıdı tutar.

-Kağıdı makasın uçları arasına sokar.

-Kağıdı keser.

Makasla kağıdı kes

 

 

2-Makasla basit şekli keser.

- Makası tutar.

- Kağıdı tutar.

-Kağıdı makasın uçları arasına sokar.

- Şekli  keser.

Makasla şekli kes

 

 

 

 

BİLGİSAYAR KULLANMA BECERİLERİ

Yönerge: Öğrenciyi değerlendirmeye “Bilgisayar kullanma becerileri” başlığı altında yer alan birinci sıradaki beceri olan “fare kullanma ” becerisi ile başlayın. Öğrencinin yapabildiklerine göre 0’dan 4’e kadar bir değer veriniz.  Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiriyorsa, bir sonraki beceriyle değerlendirmeye devam edin, varsa gerekli açıklamayı açıklama sütununa yazınız.

Bilgisayar Kullanma Becerileri

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1. Fare kullanma becerisi

-Fareyi sağa sola yukarı aşağı hareket ettirir.

- Fareyi sağa-sola doğru hareket ettirirken imleci gözleriyle izler.

Fareyi yukarı doğru hareket ettir.

 

 

2.Monitörü ve kasayı açar.

-Kasanın önündeki yuvarlak düğmeye işaret parmağı ile basarak bilgisayarı açar.

-Mönitörde yazılar görünene kadar bekler.

-Farenin okunu ekrandaki kutunun üstüne getirir.

-Farenin sol tuşuna basar.

 

 

Monitörü ve kasayı aç.

 

 

 

3. Bilgisayarda kayıtlı olan müziği dinler.

- Belgelerim klasörünü açar.

-Müziğim klasörünü açar.

-İstediği şarkının üstüne gelerek çift tıklar.

Bilgisayarda müzik dinle.

 

 

4. Bilgisayara cd takarak oyun oynar.

-Cd kutusunun düğmesine basar.

-Cdkutusu açılana kadar bekler.

-Cdyi açılan kutudaki boşluğa koyar.

--Cd kutusunun düğmesine basar.

Bilgisayara cd takarak oyun oyna.

 

 

5.Mail gönder.

-Explorer sayfasına çift tıklar.

-Adres çubuğuna www…. yazarak entre basar.

-Kullanıcı adı boşluğuna adını yazar.

-Şifre boşluğuna şifresini yazar.

-Açılan sayfada posta oluştur başlığını tıklar.

-Açılan penceredeki boşlukları uygun şekilde doldurur.

-Gönder başlığını tıklar.

 

Mail gönder.

 

 

6.Word belgesi üzerinde yazı yazar.

1.Word Belgesi Açar.

-Farenin okunu çıkan kutucukta aşağı doğru ilerleterek Microsoft Office yazısının üstüne getirir.

-Farenin ucunu çıkan kutucukta aşağı doğru ilerleterek Microsoft Office Word yazısının üstüne getirir.

-Farenin sol tuşuna basar.

2.Belgeyi Kayıt Eder.

-Farenin okunu ekranın sol üstündeki disket resmine getirir.

-Farenin sol tuşuna basarak pencereyi açar.

-Açılan pencerede sol taraftaki masa üstü yazısının üstüne farenin okunu getirir.

-Farenin sol tuşuna basar.

-Farenin okunu dosya adı yazan yerin yanındaki beyaz boşluğa getirir.

-Farenin sol tuşuna basar.

-Space tuşuna basarak dosya adını siler.

-Klavyenin üstündeki harflere basarak istediği ismi yazar.

-Farenin okunu kaydet yazısının üstüne getirir.

-Farenin sol tuşuna bir defa basar.

Word belgesi üzerinde yazı yaz.

 

 

 

 

 

GÜNLÜK YAŞAM BECERİLERİ

Açıklama: Günlük yaşam becerileri,  kendi içinde kolaydan zora doğru bir sıra takip etmez. Bu yüzden değerlendirmeye ilk beceriden başlayınız. Öğrenci beceride ister bağımsız olsun ister beceriyi gerçekleştiremiyor olsun her bir beceriyi tek tek sorunuz.

Yönerge: Öğrenciyi değerlendirmeye ilk beceri olan “Çöp toplama ” ile başlayın. Öğrenciye “Çöpü topla” diye yönergeyi verin. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiriyorsa, Öğrencinin yapabildiklerine göre 0’dan 4’e kadar bir değer veriniz. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiriyorsa bir sonraki beceri olan “Masa silme” becerisiyle değerlendirmeye devam edin, varsa gerekli açıklamayı açıklama sütununa yazınız. Eğer öğrenci, bağımsız olarak beceri basamaklarını gerçekleştiremiyorsa, yine bir sonraki beceri olan ” Masa silme” becerisi ile değerlendirmeye devam edin. Bu şekilde tek tek tüm becerileri değerlendiriniz.

Günlük yaşam becerileri

I. Ev temizliği ve düzeni

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1-Çöp toplar.

-Çöpleri çöp kutusuna koyar.

- Poşetin ağzını bağlar.

-Poşeti büyük çöp tenekesine koyar..

-Küçük çöp kutusuna yeni poşet takar.

Çöpü topla.

 

 

2-Masa siler.

-Masaya deterjan sıkar.

-Bezi masaya sürter.

-Bezi yıkar.

Masayı sil.

 

 

3-Yer siler.

-Kovaya deterjan sıkar.

-Paspası kovaya sokar.

-Paspası yerde ileri geri hareket ettirir.

-Paspası sıkar.

Yeri sil.

 

 

4-Lavabo temizler.

-Lavaboya deterjan sıkar.

-Bezi lavaboda ileri geri hareket ettirir.

-Lavaboyu durular.

-Bezi yıkar.

 

Lavaboyu temizle.

 

 

 

5-Elektrik süpürgesi kullanır.

-Fişi takar.

-Elektrik süpürgesini ileri geri hareket ettirir.

-Fişi çeker .

Elektrik süpürgesiyle yeri süpür.

 

 

6-Yatak yapar.

- Çarşafı serer.

- Yastık kılıfını takar.

- Yorgana nevresim geçirir.

- Yorganı yatağın üzerine koyar.

Yatak yap.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Giysilerin Bakımı

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1-Giysi katlar.

-Kazağı masaya serer.

-Kazağın kollarını üstüne koyar.

-Kazağın lastikli kısmını kollarına doğru koyar.

-Kazağın lastikli kısmından tutarak baş kısmına doğru katlar.

Giysini katla.

 

 

2-Çamaşır makinesinde çamaşır yıkar.

-Çamaşırları renklerine göre ayırır.

-Çamaşırları makineye koyar.

-Deterjan gözüne deterjan koyar.

-Yumuşatıcı gözüne yumuşatıcı koyar.

-Uygun programa ait tuşlara basar.

 

Çamaşır yıka.

 

 

3-Çamaşır asar.

-Çamaşırları seleye koyar.

-Çamaşır askısını açar.

-Pantolonları paçasından asar.

-Kazakları bel kısmından asar.

Çamaşır as.

 

 

4-Ütü yapar.

-Ütü masasını açar.

-Ütüyü fişe takar.

-Gömleğinin ilikli kısmını ütüler.

- Gömleğinin düğmeli kısmını ütüler.

-Gömleğinin arka kısmını ütüler.

-Gömleğinin kollarını ütüler.

Gömleğini Ütüle.

 

 

5-Düğme diker.

- Düğmeyi tutar.

- İğneyi tutar.

-  Düğmeyi diker.

- Makasla ipi keser.

Düğme dik

 

 

6-Ayakkabı boyar.

- Boya kutusunu açar.

- Süngere boya alır.

-Ayakkabının önünü boyar.

- Süngere boya alır.

- Ayakkabının bir yanını boyar.

-Süngere boya alır.

- Diğer yanını boyar.

-Süngere boya alır.

- Topuk kısmını boyar.

-Boya kutusunu kapatır.

Ayakkabını boya

 

 

7-Teğel yapar.

- Kumaşı tutar.

- iğneyi tutar.

- teğel yapar.

Teğel yap

 

 

III. Mutfak becerileri

Yönerge

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1-Yiyecek haşlar.

-Ocağı yakar.

-Tencereye su koyar.

-Yiyecekleri yıkar.

-Yiyecekleri tencereye koyar.

-Yiyecekleri soyar.

 

Yiyecek haşla

 

 

2-Yiyecek rendeler.

-Yiyecekleri yıkar.

-Yiyecekleri soyar.

-Yiyecekleri rende üzerinde ileri geri hareket ettirir.

 

Yiyecek rendele

 

 

3-Salata yapar.

-Domatesi, salatalığı, havucu yıkar.

- Salatalığı doğrar.

-Havucu rendeler.

-Domatesi doğrar.

-Malzemeleri kaba koyarak karıştırır.

-Limon sıkar.

Salata yap

 

 

4-Sandviç hazırlar.

- Ekmeğin arasını keser.

- Peyniri keser.

- Domatesi keser.

-Malzemeleri ekmeğin arasına koyar.

Sandviç hazırla

 

 

5-Tost yapar.

- Ekmeğin arasını keser.

- Peyniri keser.

-Peyniri ekmeğin içine koyar.

-Tostu makinenin içine yerleştirir.

 

Tost yap

 

 

6- Yumurta pişirir.

-Ocağı yakar.

-Tavaya yağ koyar.

-Tavaya tuz koyar.

-Yumurtayı kırar.

-Yumurtayı karıştırır.

Yumurta pişir

 

 

7-Makarna pişirir.

-Ocağı yakar.

-Tencerede su kaynatır.

-Makarnayı haşlar.

-Makarnayı yağlar.

 

Makarna pişir

 

 

8-Pirinç pilavı pişirir.

- Ocağı yakar.

- Tencereye yağ koyar.

- Tencereye tuz koyar.

-Pirinçleri tencereye koyar.

Pirinç pilavı pişir

 

 

9-Toz içecek hazırlar.

-Sürahiye su doldurur.

-Toz içeceği kaba boşaltır.

-İçeceği karıştırır.

Toz içecek hazırla

 

 

10-Ayran yapar.

-Sürahiye su doldurur.

- Sürahiye yoğurt koyar.

- Sürahiye tuz koyar.

- İçeceği karıştırır.

Ayran yap

 

 

11-Yemek masasını hazırlar.

-Masaya tabakları koyar.

-Masaya kaşıkları koyar.

-Masaya çatalları koyar.

-Masaya bardakları koyar.

-Masaya peçeteleri koyar.

 

Yemek masasını hazırla

 

 

12-Çay demler.

-Ocağı yakar.

-Çaydanlığın altına su doldurur.

- Demliğe çay koyar.

-Çaydanlığı ocağa koyar.

-Su kaynayınca demliğe kaynamış suyu döker.

-Çayın demlenmesini bekler.

- Çay demlenince ocağın altını kapatır.

Çay demle

 

 

13-Bulaşık yıkar.

- Çaydanlıkta su ısıtır.

- Çaydanlıktaki suyu bulaşık kabına boşaltır.

- Suya deterjan döker.

- Süngeri köpürtür.

- Bardakları yıkar.

- Kaşıkları/ çatalları yıkar.

-Tabakları yıkar.

-köpüklü suyu boşaltır.

- Süngeri yıkar.

- Bardakları durular.

- Kaşık/ çatalları durular.

- tabakları durular.

-  Tezgahı siler.

Bulaşık yıka

 

 

14-Hazır çorba pişirir.

-Tencereye su doldurur.

- Çorba paketini açar.

- Paketi tencereye boşaltır.

- Ocağı yakar.

-Tencereyi ocağa koyar.

- Çorbayı karıştırır.

- Çorba pişince ocağı söndürür.

Çorba yap

 

 

15-Kek yapar.

-Fırını yakar.

- Kaba yumurta kırar.

-Kaba un koyar.

-Kaba kabartma tozu koyar.

- Kaba şeker koyar.

-Kaptaki malzemeleri karıştırır.

-Malzemeleri kalıba boşaltır.

-Kalıbı fırına koyar.

Kek yap

 

 

16-Meyve sıkacağını kullanır.

-Portakalları ikiye böler.

-Meyveleri sıkıcağa yerleştirir.

-Sıkıcağın altına bardağı koyar.

-Sıkıcağın kolunu kendine doğru çevirir.

- Sıkıcağın kolunu kendine doğru çevirir.

 

 

Meyve sık

 

 

17-Kartlı Telefonla telefon  eder.

- Ahizeyi kaldırır.

- Kartı cebinden çıkarır.

- Kartı, kart sokma yerine sokar.

-Konuşmak istediği kişinin telefon numarasını çevirir.

-Konuşmasını yapar.

- Ahizeyi yerine koyar.

 

Telefon et

 

 

18-Alışveriş yapar.

- Sepetlerin olduğu bölümden alış veriş sepetini alır.

- Almak istediği ürünün reyonunu bulur.

- Almak istediği ürünü sepetine koyar.

- Kasaya gider.

- Para öder.

- Parasının üstünü alır.

-Fişini alır.

- İyi günler der.

-Alış-veriş merkezinden  çıkar.

Alış-veriş yap

 

 

 

ALICI DİL BECERİLERİ

 

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

 

 2 kelimelik yönergeleri yerine getirir.

 

 

 

 3 – 5 kelimelik yönergeleri yerine getirir.

 

 

 

 

 Resimli kısa bir öyküyü sonuna kadar dinler.

 

 

 

 

 2 ya da daha fazla davranışta bulunmasını gereken yönergeleri yerine getirir.

 

 

 

 

 

İFADE EDİCİ DİL BECERİLERİ

 

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

 

Bağlaç kullanarak cümle kurar.

 

 

Olay kartındaki olayları birbirine bağlı cümlelerle anlatır.

 

 

 

 

Oluş sırasına göre 2 – 3 olayı anlatır.

 

 

 

Basit bir hikâyede kim, ne, ne zaman, ne oldu sorularına cevap verir.

 

 

 

 

TAKLİT BECERİLERİ

 

 

Yapabilme Düzeyi

Açıklama

1.Modele bakarak tek kolunu kaldırır.

1. Bana bak. Sende yap.

 

 

2.Modele bakarak iki kolunu kaldırır.

2. Bana bak. Sende yap.

 

 

3.Modele bakarak alkış yapar.

3. Bana bak. Sende yap.

 

 

 

UYGULAMACI GÖRÜŞÜ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Formun word hali için tıklayın