Özel eğitim kaynak sitesi. Beceri analizleri, kavram ölçü araçları, makaleler, eğitim yazıları ve çeşitli dokümanlar.
Sayfalar
- ANA SAYFA
- BECERİ ANALİZLERİ
- KAVRAMLAR ÖLÇÜ ARAÇLARI
- ÖZEL EĞİTİM MAKALELERİ
- ÖZEL EĞİTİM DOKÜMANLARI
- ÖZEL EĞİTİM HABERLERİ
- ÖĞRETİM SÜREÇLERİ
- ÖZEL EĞİTİM OKUMA-ANLAMA ÇALIŞMALARI
- ÖZEL EĞİTİM TÜRKÇE ÇALIŞMALARI
- ÖZEL EĞİTİM SLAYTLAR
- BEP ŞABLONLARI
- ÖZEL EĞİTİM BİLGİSAYAR PROGRAMLARI
- ÖZEL EĞİTİM KONU ÖZETLERİ
17 Aralık 2020 Perşembe
SAAT ÖĞRETİCİ PROGRAM
13 Aralık 2020 Pazar
MARMARA BÖLGESİ POWERPOİNT SUNUSU(SLAYT)
1 Aralık 2020 Salı
OYUNCAK TRENLE OYNAMA BECERİ ANALİZİ
Daha çok otizm spektrum bozukluğuna sahip bireylerde olmak üzere özel gereksinimli öğrencilerin çoğunda gündelik hayatta kullanılan becerilerin yapılandırılmış eğitim ortamlarında kazandırılması gerekir. Oyun becerileri de bu tip becerilerdendir. Aşağıda trenle oynama beceri analizi tarafımızdan dilimize çevrilmiş olup, orijinali de yine aşağıda verilmiştir.
a. Akranına oyun oynamayı isteyip istemediğini sorar.
b. Akranına “Hadi tren oynayalım,” der.
c. Akranına en az iki parça verir.
d. Akranına “Hadi bir tren yapalım,” der.
e. Akranından parçaları ister.
f. Kendi parçaları ile akranının parçalarını bir araya
getirir.
g. Akranından oyuncak hayvanları trene yerleştirmelerini
ister.
h. Treni ray çevresinde hareket ettirir.
i. Akranına “Senin sıran,” der.
j. Akranına “Bu eğlenceli,” der.
Play Activity with Trains (Liber et al., 2008)
a. Asks peer to play
b. Tells peer, “Let’s play trains”
c. Gives peer at least two tracks
d. Tells peer, “Let’s make a train”
e. Asks peer for train pieces
f. Puts train pieces together with peer’s pieces
g. Asks peer for animals to put on train
h. Moves train around track
i. Tells peer, “Your turn!”
j. Tells peer, “That was fun!”
26 Kasım 2020 Perşembe
GİTARLA RİTİM ATMA BECERİ ANALİZİ
Gitarla Ritim Atma Beceri Analizi
1. Sol eliyle gitarın sapından kavrar.
2. Sağ eliyle gitarın gövdesinden tutar.
3. Gitarın sapını sol elinin avuç içine gelecek şekilde tutar.
4. Gitarı sağ dizinin üzerine koyar.
5. Sağ dirseğini gitarın gövdesinin üzerine koyar.
6. İşaret parmağıyla baş parmağını birleştirir.
7. Üst telden başlayarak birleştirdiği işaret ve baş parmağını aşağıya doğru tellere değdirerek indirir.
8. Birleştirdiği işaret ve baş parmağını alt telden üst tele doğru tellere değdirerek çeker.
9. Parmaklarını açarak avcunun içini tellerin üzerine vurur.
10. İşaret ve baş parmağıyla alt ve üst teli aynı anda tutar
11. Tuttuğu alt ve üst teli dışa doğru çeker
Bu beceri analizi Evgin ÇAY ve Fidan ÖZBEY'in ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE GİTARLA RİTİM ATMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNDE EŞZAMANLI İPUCUYLA ÖĞRETİMİN ETKİLİLİĞİ makalelerinden alınmıştır.
21 Kasım 2020 Cumartesi
FOTOKOPİ ÇEKME BECERİ ANALİZİ
Fotokopi Çekme Beceri Analizi
1. Güç düğmesine basarak makineyi açar.
2. Makine çekime hazır oluncaya kadar bekler.
3. Makinenin üst kapağını yukarıya doğru kaldırarak
açar.
4. Fotokopisini çekeceği kağıdı ön yüzü ekranın
üstüne A-4 işaretlerine dayanacak şekilde dikey olarak
yerleştirir.
5. Makinenin üst kapağını kapatır.
6. Masanın üzerinde bulunan boş kağıtlardan bir A-4
kağıdını alır.
7. Kağıdı makinenin sağ kenarında bulunan kağıt alıcı
yuvaya yerleştirir.
8. Işık yanınca çekim düğmesine basar.
9. Çekim yapılıncaya kadar birkaç saniye bekler.
10. Makinenin üst kapağını yukarıya doğru kaldırarak
açar.
11. Fotokopisi çekilen kağıdı sağa/sola doğru
döndürerek arka yüzünü ekranın üstüne A-4 işaretlerine
dayanacak şekilde dikey olarak yerleştirir.
12. Makinenin üst kapağını kapatır.
13. Makineden çıkan çekim yapılmış kağıdı alır.
14. Kağıdı sağa/sola doğru döndürerek ters çevirir.
15. Kağıdı makinenin sağ kenarında bulunan kağıt alıcı
yuvaya yerleştirir.
16. Işık yanınca çekim düğmesine basar.
17. Çekim yapılıncaya kadar birkaç saniye bekler.
18. Makinenin üst kapağını yukarıya doğru kaldırarak
açar.
19. Fotokopisi çekilen kağıdı alır.
20. Makinenin üst kapağını kapatır.
21. Fotokopisi çekilmiş kağıdı alır.
22. Kağıdı kontrol eder.
23. Kağıdı makinenin üstüne koyar.
24. Güç düğmesine basarak makineyi kapatır.
Not: Bu analiz Şerife Yücesoy Özkan ve Oğuz Gürsel’in Zihinsel
Yetersizliği Olan Öğrencilere Fotokopi Çekme Becerisinin Öğretiminde Eşzamanlı
İpucuyla Öğretimin Etkililiği adlı yayınlanmış makalelerinden alınmıştır.
15 Kasım 2020 Pazar
GEREKSİNİM TABLOSU
gereksinim tablosu |
X SINIFI
KAVRAM ve BECERİ GEREKSİNİM TABLOSU--
|
|||
RENKLER |
EŞLEME |
GÖSTERME |
SÖYLEME |
Kırmızı |
3+ 3- |
1+ 5- |
1+ 5- |
Sarı |
3+ 3- |
1+ 5- |
6- |
Mavi |
3+ 3- |
1+ 5- |
1+ 5- |
Yeşil |
3+ 3- |
1+ 5- |
1+ 5- |
ŞEKİLLER |
|
|
|
Daire |
2+ 4- |
6- |
6- |
Üçgen |
1+ 5- |
6- |
6- |
Kare |
1+ 5- |
6- |
6- |
Dikdörtgen |
1+ 5- |
6- |
6- |
BÜYÜKLÜK |
|
|
|
Büyük |
6- |
6- |
6- |
Küçük |
6- |
6- |
6- |
UZUNLUK |
|
|
|
Uzun |
2+ 4- |
1+ 5- |
6- |
Kısa |
6- |
6- |
6- |
KONUM |
GÖSTERME |
SÖYLEME |
|
İçinde |
1+ 5- |
6- |
|
Üstünde |
1+ 5- |
6- |
|
Önünde |
6- |
6- |
|
ÖZBAKIM BECERİLERİ |
|
||
TUVALET BECERİLERİ |
YARDIMLA |
BAĞIMSIZ |
|
Altı Bağlanır. |
|
|
|
Tuvaleti geldiğinde haber verir. |
|
|
|
Tuvaletini yapar. |
|
|
|
Tuvalet temizliğini yapar. |
|
|
|
GİYİNME BECERİLERİ |
|
|
|
Şapka Çıkarır. |
|
|
|
Çorap Çıkarır. |
|
|
|
Pantolon Çıkarır. |
|
|
|
Fermuar açar. |
|
|
|
Düğme açar. |
|
|
|
Şapka Giyer. |
|
|
|
Çorap Giyer. |
|
|
|
Kazak Giyer. |
|
|
|
Pantolon Giyer. |
|
|
|
Fermuar kapatır. |
|
|
|
Düğme ilikler. |
|
|
|
YEMEK YEME BECERİLERİ |
|
|
|
Parmakla tutarak yemek yer. |
|
|
|
Bardaktan su içer. |
|
|
|
Kaşıkla yemek yer. |
|
|
|
KİŞİSEL BAKIM ve TEMİZLİK |
|
|
|
Elini yıkar. |
|
|
|
Burnunu temizler. |
|
|
|
Dişlerini fırçalar. |
|
|
|
Saçlarını tarar. |
|
|
|
PSİKOMOTOR BECERİLER |
|
||
PSİKOMOTOR |
YARDIMLA |
BAĞIMSIZ |
|
Eline verilen nesneyi avuç içi
ile tutar. |
|
5+ 1- |
|
Önündeki nesneye uzanır ve
alır. |
|
5+ 1- |
|
İki elinde iki farklı nesneyi
tutar. |
|
5+ 1- |
|
Küçük bir nesneyi baş ve işaret
parmağıyla tutar. |
|
5+ 1- |
|
Elindeki nesneyi bırakır |
|
5+ 1- |
|
Elindeki nesneyi bir kabın
içine koyar. |
|
5+ 1- |
|
Elindeki nesneyi bir elinden
diğerine geçirir. |
|
5+ 1- |
|
Çubuktaki halkaları çıkarır. |
|
5+ 1- |
|
YIRTMA |
|
|
|
Avuç içi ile yırtar |
|
5+ 1- |
|
Parmak ucu ile düz çizgi
üzerinden yırtar. |
6- |
|
|
BOYAMA |
|
|
|
Kalemi tutar. |
|
5+ 1- |
|
Rasgele boyama yapar. |
|
5+ 1- |
|
Basit resmi boyar. |
|
2+ 4- |
|
Ayrıntılı resmi boyar. |
|
2+ 4- |
|
KESME |
|
|
|
Makasla rasgele keser. |
|
5+ 1- |
|
Makasla düz çizgi üzerinden
keser |
|
2+ 4- |
|
Makasla basit bir şekli keser |
|
1+ 5- |
|
Makasla ayrıntılı resimleri
keser |
6- |
|
|
ÇİZME |
|
|
|
Modele bakarak iki satır
aralığına dik çizgi çizer |
|
2+ 4- |
|
Modele bakarak iki satır
aralığına yuvarlak çizgi çizer. |
|
2+ 4- |
|
Modele bakarak basit şekli
çizer. |
|
2+ 4- |
|
2-3 bölümden oluşan resimler
çizer. |
|
1+ 5- |
|
Komposizyon ifade eden resimler
çizer. |
6- |
|
|
BÜYÜK KAS BECERİLERİ |
|
|
|
Yürür |
|
6+ |
|
Koşar |
|
6+ |
|
Merdiven iner |
|
6+ |
|
Merdiven çıkar |
|
6+ |
|
Büyük nesneleri iter, çeker. |
|
6+ |
|
Topu tutar. |
|
5+ 1- |
|
BİLİŞSEL BECERİLER |
|
||
Modele bakarak tek kolunu
kaldırır. |
|
5+ 1- |
|
Modele bakarak iki kolunu
kaldırır. |
|
5+ 1- |
|
Modele bakarak alkış yapar. |
|
5+ 1- |
|
Önündeki nesneye bakar. |
|
6+ |
|
Oyuncağı
yere düştüğünde arkasından bakar. |
|
5+ 1- |
|
Çocuğun
göz hizasından hareket ettirilen (sağdan sola, soldan sağa, yukarıdan
aşağıya, aşağıdan yukarıya)nesneyi izler. |
|
5+ 1- |
|
Küçük
bir nesneyi bulmak için küçük bir kutunun kapağını açar ve nesneyi bulur. |
|
5+ 1- |
|
Tümüyle saklanmış bir oyuncağı
bulur. |
|
5+ 1- |
|