HAZIR ÇORBA PİŞİRME BECERİSİ PERFORMANS ALIMI VE DERS PLANI |
HAZIR ÇORBA PİŞİRME BECERİSİ
PERFORMANS ALIMI
Ön
koşullar:
1)
Kul(+) elini gösterir.
2)
Kul(-) elini gösterir.
3)
Musluğu gösterir.
4)
Bardağı gösterir.
5)
Tencereyi gösterir.
6)
Tencerenin kulplarını gösterir.
7)
Kaşığı gösterir.
8)
Çorba paketini gösterir.
9)
Gaz açma yerini gösterir.
10) Çakmağı
gösterir.
Performans Düzeyi:
1)
|
|
a)
|
M.O
|
b)
|
S.İ
|
c)
|
S.İ
|
d)
|
B
|
e)
|
S.İ
|
f)
|
S.İ
|
g)
|
S.İ
|
h)
|
S.İ
|
I)
|
M.O
|
i)
|
S.İ
|
Ortam:
Öğrencinin su ve tuvalet ihtiyacını karşılarım. Mutfakta tezgahın üzerine
araçları dizerim. Öğrenciyle ayakta yan yana ayakta dururum. Öğrencinin kul(+)
el tarafına geçerim. Mutfaktaki diğer dikkat dağıtıcı uyaranları mümkün
olduğunca ortamdan kaldırırım. Kayıt çizelgesini tezgahta kendi kul(+)m elim
tarafına koyarım ya da dolapların üstüne yapıştırırım.
Giriş:
“Bugün seninle hazır çorba pişirme çalışması yapacağız. Çalışmamız
sırasında ben bak dediğimde bakar, göster dediğimde gösterir, söyle dediğimde
söyler, yap dediğimde yaparsan; bekle dediğimde bekler, devam et dediğimde
devam edersen; ayakta benim yanımda durursan çalışmamızın sonunda yaptığımız
çorbadan içebilirsin.” diyerek kuralları belirtirim.
Tencereyi, kaşığı, çorba
paketini...göstererek “Bunlar çalışmamız sırasında kullanacağımız araçlarımız”
derim. Kendi önümdekileri gösterir ”Bunlar benim araçlarım”, onun önündekileri
gösterir “Bunlar da senin araçların” derim.
Kayıt
çizelgesini göstererek “Bu kayıt çizelgemiz. Ben buraya senin verdiğin
cevapları işaretleyeceğim.” der ve kayıt çizelgesini tanıtırım.
Öğrencinin
ön koşulları gerçekleştirip gerçekleştiremediğini belirlemek için önce
öğrenciden kul(+) elini göstermesini isterim. “Kul(+)n elini göster” derim.
Öğrenci gösterirse “Aferin, bu senin kullandığın elin” diyerek pekiştiririm.
Gösteremezse, kul(+) elini göstererek
“Bak bu senin kul(+) elin” der ve tekrar göstermesini isterim. Öğrenci
gösterirse pekiştiririm. Aynı süreci kul(-) el, musluk, bardak, tencere,
tencerenin kulpları, kaşık, çorba paketi, gaz açma yeri ve çakmağı gösterme
önkoşulları için de uygularım.
Performans
Alımı: Öğrenciye “Hazır çorba pişir” diyerek ana yönergeyi veririm. Öğrenci
bekler. “Kul(+)n elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde
musluğun başını tut.” derim. Öğrenci yine bekler. “Şimdi beni izle” derim. “Bak
ben kul(+) elimin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde tutuyorum”
der ve tutarım. Öğrenciye “Hadi şimdi sen de kul(+)n elinin baş ve diğer
parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tut.” derim. Öğrenci tutar.
1. temel basamağın a şıkkının karşısına Model Olma işaretlerim.
“Tencereye su doldurmaya devam et” derim. Öğrenci bekler. “Musluğu açma yönünde
çevir.” derim. Öğrenci çevirir. b şıkkının karşısına S.ipucu
işaretlerim. “Devam et” derim. Öğrenci bekler. “Bardağı kul(+)n eline al”
derim. Öğrenci alır. c şıkkının karşısına S.ipucu işaretlerim. “Devam
et” derim. Öğrenci bardağı biraz kaldırır. d şıkkına Bağımsız
işaretlerim. “Devam et” derim. Öğrenci bekler. “Bardağı musluğun altına
getirerek su doldur.” derim. Öğrenci doldurur. e şıkkının karşısına
S.ipucu işaretlerim. “Devam et” derim.
Öğrenci bekler. “Suyu tencereye dök.” derim. Öğrenci döker. f şıkkının
karşısına S.ipucu işaretlerim. “Devam et” derim. Öğrenci bekler. “Tekrar
bardağa su doldur” derim. Öğrenci doldurur. S.ipucu işaretlerim. “Devam et”
derim. Öğrenci bekler. “Bardağı bırak” derim. Öğrenci bırakır. h şıkkının
karşısına S.ipucu işaretlerim. “Devam et” derim. Yine bekler. “Kul(+)n elinin
baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tut” derim.
Bekler. “Şimdi beni izle” derim. “Bak ben kul(+)m elimin baş ve diğer
parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tutuyorum” der ve tutarım. Hadi şimdi sen de “Kul(+)n elinin baş
ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tut” derim.
Öğrenci tutar. ı şıkkının karşısına M. Olma işaretlerim. “Devam et”
derim. Öğrenci bekler. “Musluğu kapama yönünde çevir derim. Çevirir. i şıkkının karşısına S.ipucu
işaretlerim.
Performans
alımının sonunda “Çalışmamız bitti. Çalışmamız sırasında ben bak dediğimde
baktın, göster dediğimde gösterdin, söyle dediğimde söyledin, yap dediğimde
yaptın, bekle dediğimde bekledin, devam et dediğimde devam ettiğin için bu
çorbayı içebilirsin” diyerek çalışmayı bitiririm.
HAZIR ÇORBA PİŞİRME BECERİSİ ÖĞRETİM AMAÇLARI
1) a) Öğrenci tam işaret ipucu verildiğine kul(+) elinin
baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tutar.
b) Öğrenci musluğu açma
yönünde çeviriyor.
c) Öğrenci bardağı kul(+)
eline alıyor.
d) Bardağı biraz kaldırıyor.
e) Öğrenci tam işaret ipucu
verildiğinde bardağı musluğun altına getirerek su doldurur.
f) Öğrenci suyu tencereye
döküyor.
g) Öğrenci tam ipucu
verildiğinde tekrara bardağa su alır.
h)
Öğrenci bardağı bırakıyor.
ı)
Öğrenci tam işaret ipucu verildiğinde kul(+) elinin baş ve diğer parmakları
arasında kalacak şekilde musluğun başını tutar.
i)
Musluğu kapama yönünde çeviriyor.
2) Öğrenci
çorba paketini tencereye boşaltıyor.
3) Öğrenci tam
ipucu verildiğinde ocağı yakar.
a) Öğrenci
kul(+) elinin baş ve işaret parmakları arasında kalacak şekilde gaz
açma yerini tutuyor.
b) Öğrenci tam model
olunduğunda gaz açma yerini bastırır.
c) Kapıya doğru çeviriyor.
d) Kul(+) elini gaz açma
yerinden çekiyor.
e) Öğrenci tam işaret ipucu
verildiğinde kul(+) elinin işaret parmağı ile çakmağa basar.
f) Öğrenci kul(+) elinin
işaret parmağını çakmaktan çekiyor.
4) Öğrenci çorbayı kaynatıyor.
5) öğrenci ocağı kapatıyor.
HAZIR ÇORBA PİŞİRME BECERİSİ DERS PLANI
®
Kul(+) elini gösterir.
®
Kul(-) elini gösterir.
®
Tencereyi gösterir.
®
Tencerenin kulplarını gösterir.
®
Kaşığı gösterir.
®
Çorba paketini gösterir.
®
Bardağı gösterir.
®
Musluğu gösterir.
® Gaz
açma yerini gösterir.
®
Çakmağı gösterir.
Araçlar
Ortam:
MUTFAK
´
Ocak Tezgah
´ ´ ´
Öğrenci Ben Uygulama Öğretmeni
Öğrencinin tuvalet ihtiyacını karşılarım.
Öğrencinin kul(+) el tarafında ayakta yan yana dururum. Öğrencinin önüne de
kendi önüme de aynı araçları koyarım. Ortamda dikkat dağıtıcı uyaranları
kaldırırım.
Giriş: “Evet
X, bugün seninle hazır çorba pişirme çalışması yapacağız. Çalışmamız sırasında
uymanı istediğim bazı kurallar var. Ben bak dediğimde bakar, göster dediğimde
gösterirsen, beni sessizce dinlersen, bekle dediğimde elindeki araçları
bırakmadan beklersen, devan et dediğimde devam edersen çalışmamızın sonunda
yaptığımız çorbadan içebilirsin” derim.
Araçları
göstererek “Bunlar senin araçların. Bunlar da benim araçlarım. Çalışmamız
sırasında bu araçları kullanacağız” derim.
Ön koşulları
kontrol ederim. “Kul(+) elini göster” derim. Gösterirse “Evet, bu senin kul(+)n
elin” derim. Göstermezse ben gösteririm ve tekrar göstermesini isterim. Aynı
şekilde tüm ön koşul becerileri kontrol ederim.
Öğretim Süreci: X’ e ana
yönergeyi vererek “Hazır çorba pişir” derim. Daha sonra kul(+) elinin baş ve
diğer parmaklarıyla musluğun başını işaret ederek “Kul(+)n elinin baş ve diğer
parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tut” derim. X, 1. temel
basamağın e şıkkına kadar gelir. “Aferin X, bardağı biraz kaldırdın” derim.
“Şimdi bekle” derim. “Bardağı musluğun altına getir” diyerek bardağı ve musluğu
işaret ederim. X’ in g şıkkına kadar gelmesini beklerim. “Aferin suyu tencereye
döktün” derim. “Tekrara bardağa su al” derim. Alınca “Aferin, bardağa su aldın”
diyerek pekiştiririm. I şıkkına gelmesini beklerim. “Aferin bardağı bıraktın”
derim. Yine işaret ederek “Kul(+)n elinin baş ve diğer parmakları arasında
kalacak şekilde musluğun başını tut” derim. X, basamağın sonuna gelene kadar
beklerim. Pekiştiririm. “Çorba pişirmeye devam et” derim. 2. basamağın tamamını
yapmasını beklerim. Bitirince “Çorba paketini tencereye boşalttın, aferin”
derim. “Ocağı yak” derim, a şıkkını da yapar. “Aferin kul(+)n elinin baş ve
işaret parmakları arasında kalacak şekilde gaz açma yerini tuttun” derim.
“şimdi beni izle” derim. “Bak ben gaz açma yerini bastırıyorum” derim ve
bastırırım. “Hadi şimdi sen de gaz açma yerini bastır” derim. E şıkkına kadar
gelir. “Aferin kul(+)n elini gaz açma yerinden çektin” derim. İşaret parmağıyla
çakmağı işaret ederek “Kul(+)n elinin işaret parmağıyla çakmağa bas” derim. 3.
temel basamağın sonuna gelene kadar beklerim. “Aferin kul(+) elinin işaret
parmağını çakmaktan çektin” derim. “Çorba pişirmeye devam et” derim. Becerinin
sonuna gelene kadar beklerim. “Aferin ocağı kapattın” derim.
MODEL OLMANIN GERİ ÇEKİLİŞİ
3) b-
“Bak,ben gaz açma
yerini bastırıyorum”
diyerek bastırırım.
“Hadi sen de bastır”
derim.
|
“Bak ben gaz açma
yerini bastırıyorum”
diyerek sadece gaz
açma yerini tutarım ve
bastırıyormuş gibi ya-
parım. “Hadi sen de
gaz açma yerini bastır”
derim.
|
“Bak ben gaz açma
yerini bastırıyorum”
der ve elimi gaz açma
yerine yaklaştırırım
ama tutmam. “Hadi
sen de gaz açma yerini
bastır” derim.
|
“Bak ben gaz açma
yerini bastırıyorum”
diyerek elimi sadece
hareket ettiririm.
“Hadi sen de gaz aç-
ma yerini bastır”
derim.
|
S. İPUÇLARININ GERİ ÇEKİLİŞİ
1) g-
Tekrar bar.
Tekrar bardağa su al.
|
Bardağa su al.
|
Su al.
|
Al.
|
3) Ocağı yak. Yak.
3) b-
Gaz açma yerini bastır.
|
Bastır.
|
İ- İPUÇLARININ GERİ ÇEKİLİŞİ
1) a-
|
S.ipucu verirken kul(+) elinin
baş ve diğer parmaklarını ve
musluğun başını gösteririm.
|
S.ipucu verirken uzaktan baş
ve diğer parmakları ve
musluğun başını gösteririm.
|
S.ipucu verirken gözümle
baş ve diğer parmakları ve
musluğun başını işaret
ederim.
|
1) e-
|
S.ipucu verirken bardağı ve
musluğu gösteririm.
|
S.ipucu verirken uzaktan
bardağı ve musluğu
gösteririm.
|
S.ipucu verirken gözümle
bardağı ve musluğu işaret
ederim.
|
1) ı-
|
S.ipucu verirken kul(+) elinin
baş ve diğer parmaklarıyla
musluğun başını gösteririm.
|
S.ipucu verirken uzaktan baş
ve diğer parmaklarıyla
musluğun başını gösteririm.
|
S.ipucu verirken gözümle
baş ve diğer parmakları
ile musluğun başını
işaret ederim.
|
3) e-
|
S.ipucu verirken kul(+) elinin
işaret parmağını ve çakmağı
gösteririm.
|
S.ipucu verirken uzaktan
işaret parmağını ve çakmağı
gösteririm.
|
S.ipucu verirken gözümle
işaret parmağını ve
çakmağı işaret ederim.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder