BULAŞIK YIKAMA
BECERİSİ ÖĞRETİM PLANI:
ORTAM:
DERSE HAZIRLIK: Derse başlamadan önce ortamdaki dikkat dağıtıcılar kaldırılır. Öğrencinin tuvalet ve su ihtiyacı
giderilir. Işık açılır. Öğretim esnasında kesinti olmaması ve öğrencinin
dikkatinin dağılmaması için sınıf kapısının dışına “ders anlatımı var
girmeyiniz” yazılarak asılır ve kapı kilitlenir.Ortamdaki yeni araçlar ve yeni
kişiler tanıtılır. Çocuk tezgahın başında ayakta. Tezgahın üstünde leğen,
sünger, deterjan, bardaklar, çatallar, kaşıklar, tabaklar var. Biraz ilerde
benim kullanacağım araçlar var. Ocağın üstünde içinde sıcak su olan çaydanlık
var. “Aysel önünde ve ocağın üstünde çalışmamız sırasında kullanacağımız
araçlarımız var” der önündeki araçları ve ocağın üstünü işaret ederim. Sonrada
tezgahın diğer tarafında duran kendi araçlarımı gösteririm. “Aysel bak bunlarda
benim araçlarım, çalışmamız sırasında bende bu araçları kullanacağım” der kendi
araçlarımı gösteririm.
DERSE GİRİŞ: Çalışmanın
genel adını söyleyerek çalışmaya başlarım. “Aysel bugün seninle bulaşık
yıkamayı öğreneceğiz. Çalışmamız sırasında senden uymanı istediğim kurallar
var.Bunlar; bak dediğimde bakacaksın, göster dediğimde göstereceksin, ben yap
dediğimde yapacaksın, dur ve beni bekle dediğimde elindeki araçları bırakmadan
durup beni bekleyeceksin, sessizce beni dinleyeceksin. Eğer bu kurallara
uyarsan çalışmamızın sonunda ............. ödülünü kazanacaksın” der ödülünü
gösteririm. Ödülü kaldırırım.
“Aysel bana çaydanlığı göster” diyerek ön koşulları
hatırlatmaya başlarım. Aysel çaydanlığı gösterirse “aferin Aysel evet bu
çaydanlık” der betimleyerek pekiştiririm. Gösteremezse “Aysel bak bu çaydanlık”
der çaydanlığı gösteririm. “Hadi şimdi de sen çaydanlığı göster” derim. Aysel
gösterince betimleyerek pekiştiririm. Sırayla çaydanlığın kulpunu, leğeni,
ocağı, deterjanı, süngeri, tezgahı, bardakları, çatalları, kaşıkları,
tabakları, musluğu sorarım. Gösterince betimleyerek pekiştiririm.” Aferin Aysel
ben bak dediğimde bakıyor, göster dediğimde gösteriyorsun, harikasın. Böyle
çalışmaya devam edersen çalışmamızın sonunda …….ödülünü kazanabileceksin”
diyerek ödülü hatırlatırım.
SUNU: Ana
yönergeyi vererek çalışmaya başlarım. “Aysel bulaşıkları yıka” derim. “Aysel
dur ve beni bekle” derim. Aysel bekliyor “aferin Aysel çok güzel bekliyorsun”
derim. “Aysel kullandığın elinle çaydanlığın kulpundan tut” derim. Aysel tuttu.
“Aferin Aysel çok güzel çaydanlığın kulpundan tuttun” derim. “Aysel bulaşıkları
yıkamaya devam et” derim. Aysel bağımsız olarak bulaşık leğeninin üzerine
getirdi ve suyu leğene boşalttı. “Aferin Aysel çok güzel çaydanlığı leğenin
üzerine getirdin, suyu boşaltıyorsun harikasın” derim. “Aysel bulaşıkları
yıkamaya devam et” derim. Sonra “dur ve beni bekle” derim. Aysel bekliyor. “Aysel bak ben çaydanlığı ocağın üzerine
bırakıyorum” derken çaydanlığı ocağın üzerine bırakırım. “Hadi sende çaydanlığı
ocağın üzerine bırak” derim. Aysel çaydanlığı ocağın üzerine bıraktı. “Aferin
Aysel çok güzel çaydanlığı ocağın üzerine bıraktın, harikasın” derim.
“Bulaşıkları yıkamaya devam et” derim. “Aysel dur ve beni bekle” derim. Aysel
bekliyor. “Aferin Aysel çok güzel ben bekle dediğimde bekliyorsun” derim.
“Aysel kullandığın elinle deterjanı ortasından tut” derim. Aysel tuttu. “Harikasın
Aysel kullandığın elinle deterjanı ortasından tuttun, bulaşıkları yıkamaya
devam et” derim. Aysel bağımsız olarak deterjanı leğene eğiyor, bulaşık
leğenine biraz deterjan sıkıyor, deterjanı tezgaha bırakıyor. “Aferin Aysel çok
güzel deterjanı leğene eğdin, bulaşık leğenine biraz deterjan sıktın, deterjanı
tezgaha bıraktın harika çalışıyorsun” diyerek betimlerim. “Aysel bulaşıkları
yıkamaya devam et” derim. “Dur ve beni bekle” derim. “Aysel kullandığın elinle
süngeri tut” derim. Aysel süngeri tuttu. “Aferin Aysel çok güzel süngeri
tuttun” derim. “Aysel süngeri suyun içine sok” derim. Aysel süngeri suyun içine
soktu. “Harikasın Aysel süngeri suyun içine soktun, dur ve beni bekle” derim.
“Aysel bak ben süngeri hareket ettirerek suyu köpürtüyorum” derken suyu
köpürtürüm. “Hadi sende süngeri hareket ettirerek suyu köpürt” derim. Aysel
suyu köpürttü. “Aferin Aysel çok güzel süngeri hareket ettirerek suyu
köpürttün” derim. “Aysel harika çalışıyorsun ben bak dediğimde bakıyor, dur ve
beni bekle dediğimde elindeki araçları bırakmadan beni bekliyorsun, bugün çok
güzel çalışıyorsun aferin sana” diyerek olumlu çalışma davranışlarını
betimleyerek pekiştiririm. “Aysel bulaşıkları yıkamaya devam et” derim.
DERSİ
BİTİRME: “Evet
Aysel bugünkü dersimiz bitti. Bugün seninle bulaşık yıkamayı öğrendik. Daha
sonraki dersimizde bulaşık yıkamaya devam edeceğiz. Bu çalışmamız sırasında
göster dediğimde gösterdiğin, söyle dediğimde söylediğin için, bekle dediğimde
elindeki araçları bırakmadan beklediğin için teşekkür ederim. Çok güzel
çalıştın bu yüzden ödülümüzü kazandın” der ödülünü veririm.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder